Ohjelmia japanin kielen opiskeluun

Täältä löydät parhaat japaniaiheiset linkit.

Valvoja: Belorfyn

Ohjelmia japanin kielen opiskeluun

ViestiKirjoittaja jalopiimae » 24.08.2006 21:51

Ehdottaisin viestiketjua, johon listaisimme hyödyllisiä ohjelmia Japanin kielen opiskeluun. Eli tänne vaan linkkejä Japanin kielen opiskeluohjelmiin, jotka pyörivät Windows:ssa, Mac:ssä, Linux:ssa, PDA:ssa, kännyköissä yms. :D

Itse kantaisin korteni ketoon listaamalla näin aluksi kaksi hyvää Firefox selain laajennusta, joista varsinkin rikaichan:in 8) olen todennut tosi hyödylliseksi. Jos joku tietää vastaavia IE puolelle (ja niille jotka IE:tä vielä käyttävät), niin myös nekin olisi hyvä listata.

Apua kanjien lukemiseen nettisivuilta

Rikaichan
Moji

Tekstinkäsittely
JWPce Japanin tekstinkäsittelyohjelma, jossa on sisäänrakennettu sanakirja, kanjihaku radikaalien perusteella ja paljon muuta. (Linkin lisäsi Silja)
Wakan kts. JWPce (Linkin lisäsi Silja)

Kanjien opiskelu
Kanji alive Webbipohjainen kanjien opiskeluun tarkoitettu ohjelma. Omalle koneelle ei siis tarvitse ladata mitään, paitsi Quick time (erittäin yleinen video/audio-ohjelma, on todennäköisesti jo asennettu koneellesi). (Linkin lisäsi Silja)
jalopiimae

Re: Ohjelmia japanin kielen opiskeluun

ViestiKirjoittaja Yufina » 24.08.2006 22:26

jalopiimae kirjoitti:Rikaichan
https://addons.mozilla.org/firefox/2471/

En sitten saa tuota toimimaan. Asensin kyllä nuo, mutta miten tuon sitten pitäisi oikein toimia?
Yufina

Re: Ohjelmia japanin kielen opiskeluun

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 24.08.2006 22:31

Yufina kirjoitti:
jalopiimae kirjoitti:Rikaichan
https://addons.mozilla.org/firefox/2471/

En sitten saa tuota toimimaan. Asensin kyllä nuo, mutta miten tuon sitten pitäisi oikein toimia?

Tools valikosta tai klikkaamalla oikeaa nappia sivulla, valikossa on kohta "Toggle rikaichan" joka aktivoi sen. Tämän jälkeen osoittelet vain sanoja.

PS. Kiitti linkeistä, toi Moji oli mulle tuntematon ja näyttäisi olevan tietyissä tapauksissa parempi käyttää kuin rikaichan joten molempi parempi.
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Silja » 24.08.2006 22:43

Listaan voi tietysti lisätä JWPce:n ja Wakanin. Molemmat ovat japanin tekstinkäsittelyohjelmia, joissa on sisäänrakennettu sanakirja, kanjihaku radikaalien perusteella ja paljon muuta.

Sitten on tietysti kanjien opiskeluun sopiva Kanji alive, joka on webbipohjainen kanjien opiskeluun tarkoitettu ohjelma. Omalle koneelle ei siis tarvitse ladata mitään, paitsi Quick time (erittäin yleinen video/audio-ohjelma, on todennäköisesti jo asennettu koneellesi).
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 24.08.2006 23:07

Tuosta Kanji-alive ohjelmasta..Millä quicktime versiolla sitä käytät? Katsoin sitä sivua ja luin selostuksen ja se vaikutti kätevältä.
Päivitin sitten quicktimen kun ei se ensin toiminut ollenkaan. Nyt se sitten lataa ne molemmat videot (kestää ihmeen kauan) mutta vaikka tekstikenttiin voi kirjoittaa, se ei hae mitään jne..
Sivun troubleshooting osasta ei ollut mitään apua. Ideoita? Voisin koittaa etsiä jonkun vanhemman quicktimen (mulla taitaa olla 7.5 kun asensin vain uusimman) jos joku keksii version jolla kannattaa kokeilla.
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja jalopiimae » 25.08.2006 10:09

Itse käytän OpenOffice ohjelmistoa myös Japanilaisen kielisen tekstin tekstinkäsittelyyn.
http://www.openoffice.org/
Syynä on yksinkertaisesti se, että ohjelmisto ja sillä kirjoitetut tiedostot toimivat Windows, Linux ja Mac ympäristöissä. Toisaalta siinnä ei ole mitään sisäänrakennettua sanakirjaa yms. toiminteita ja se tarvitsee käyttöjärjestelmältä Japanin kielen IME tuen.

Toisaalta se Wakan vaikutti tosi mielenkiintoiselta, kiitos :) !!! Täytynee kokeilla joskus.

Mitä tulee Kanji-alive ohjelmaan, sain sen pelaamaan (jotenkin) pienen hakemisen jälkeen eli sain Grade 1:sen kanjit näkyviin. Mulla oli QT 7.1 asennettuna.

Kanji-alive on ehdottomasti hyvä ohjelma vaikkakin on käytettävissä vain Windows ja Mac ihmisille (itse olen pääasiassa Linux käyttäjä). Ja tämän lyhyen kokeilun jälkeen itsekkin aion ruveta sen käyttäjäksi. Kiitos paljon hyvän ohjelman promotoinnista :D
jalopiimae

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 10.09.2006 22:46

Tulin kokeilleeksi tuota WaKan ohjelmaa ja se vaikuttaa tosi monipuoliselta. Luulin ensin että se on vain tekstieditori kuten jwpce ja en tullut koskaan kokeilleeksi kun jwpce on riittänyt mulle ihan hyvin.. Mutta olen etsinyt joka paikasta sellaista ohjelmaa jossa voisi mm. tehdä listoja opiskelluista kanjeista ja sanoista mutta niissä on kaikissa ollut jotain ongelmia minkä takia niitä ei ole voinut käyttää.
Tuossa WaKan:ssa näyttäisi olevan aika kivoja toimintoja opiskelun avuksi (juuri esimerkiksi kanjien merkitseminen opituiksi, sanalistojen tekeminen/generointi/lataaminen/ryhmittely). Varsinainen kanji-sanakirja ja sanakirjakin tuntuu olevan yksi parhaista joita olen kokeillut. Editori saa plussaa ainakin siitä että osaa näyttää kanji-valintalistalla u-verbejä vaikka kirjoittaisi taivutetun muodon (esim. 行かなかった), jwpce:ssä tuntuu joutuvan kirjoittamaan ensin perusmuodossa, sitten muokkaamaan okurigana osaa. Editorissa on myös jotain superhienoja ominaisuuksia näyttää kanjien reading/meaning suoraan tekstissä ja vielä värittää lauseen eri osat (partikkelit ym.) helpompaa lukua varten mutta noi ominaisuudet kyllä kannattaa ihan oppimisen kannalta laittaa pois :)
Ohjelma saa vähän miinusta käyttöliittymästä joka on ainakin mun mielestä aluksi jotenkin vähän kömpelö kunnes siihen tottuu.
Sivuilta saa ladattua myös example databasen (se sama jota wwwdic käyttää) jonka asennuksen jälkeen saa esimerkkilauseita näkyviin valituista sanoista. Sivuilta löytyy myös muutamia sanalistoja joita voi tuoda import toiminnolla ohjelmaan (esim. "essential verbs" listat vaikuttaa käteviltä).
Kannattaa kokeilla.

Edit2: ainiin ja piti mainostaa vielä että niissä kanjeissa on nopea vetojärjestyksen näyttäminen, joka vain lisää kuvaan numerot. Tähän mennessä mä olen aina mennyt tarkistamaan niitä wwwdic:stä mikä on hieman hidasta kun joutuu erikseen hakemaan kanjin parin klikkauksen kautta ja sitten vielä pällistelemään sitä animoitua gif kuvaa :)

Edit: tuon wakan voisi muuten siirtää tekstinkäsittelystä -> kanjien opiskelu/sanakirja kategoriaan tai listata sen molemmissa. Multa jäi ainakin aluksi kokeilematta vaikka näin sen täällä koska luulin että se on vain samanlainen kuin jwpce mutta siinä on paljon muutakin :)
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Yufina » 10.09.2006 23:38

Itsekkin tuota Wakan:ia olen vähän aikaa käyttänyt ja olen sen todella käteväksi todennut. Tosin en sitä vielä paljoakaan ole tutkinut, joten en tiedä kuin ihan perus ominaisuuksia :). Voisi vaikka huomenna tutkistella lisää..
Yufina

ViestiKirjoittaja Sennyu » 12.10.2007 17:23

Hohhoijaa. Minun nörtteilytaitoni tökkäävät nyt tässä kohtaa. Miten ihmeessä IME-ohjelman saapi Windows Vistalle vai saapiko ollenkaan? Ei suostu lataamaan tuota XP versiota.
Ja sitten jos tuon lataaminen on mahdotonta, niin miten ihmeessä onnistun käyttämään Wakania "järkevästi"? Eli ongelmakohtia löytyy. En osaa kirjoittaa katakanaa ja kopioiminenkin onnistuu vain todella monimutkaisesti syöttämällä merkit yläkulmassa olevaan laatikkoon. Sieltä sitten editorin kautta voi vain kopioida. Olen siis tällä hetkellä melkeinpä kykenemätön kirjoittamaan mitään Wakanin ulkopuolelle. Osaisiko joku ystävällinen kertoa?

Edit
Suuri kiitos Siljalle kun autoit hädässä! ありがとうございます
Viimeksi muokannut Sennyu päivämäärä 12.10.2007 23:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Sennyu

ViestiKirjoittaja Silja » 12.10.2007 20:49

Sennyu kirjoitti:Hohhoijaa. Minun nörtteilytaitoni tökkäävät nyt tässä kohtaa. Miten ihmeessä IME-ohjelman saapi Windows Vistalle vai saapiko ollenkaan?
Saahan tuon. Kokeilepas ensin tätä: Ohjauspaneeli --> Aika-, kieli- ja alueasetukset --> Vaihda näppäimistöä tai muita syöttötapoja --> Välilehti Näppäimistöt ja kielet --> Paina Näppäimistöt --> Paina Lisää... --> Etsi japani listasta ja sitten monta kertaa OK.
(ja taas kerran tarttee tietysti järjestelmän ylläpitäjän valtuudet, että voi tämän tehdä)
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tanja-001 » 18.01.2008 18:17

Moi! Olen ladannut tuon wakan ohjelman. Mutta miten sitä käytetään? Kun kirjoitan siihen tekstikenttä kohtaan, jossakin kohdassa kirjoittamaani tekstiä näkyy vain sellaista ruutuja.. Tuossa kuva selvennykseksi: http://i192.photobucket.com/albums/z200 ... /ghjgh.jpg

Huom. tuosta mallikuvassa on kirjoitettuna vaan jotain siansaksaa :oops:

Mutta siis mitä ne ruudut ovat?

Ps: Olen huono englannissa,joten mahdolliset ohjeet suomeksi.
Tanja-001

ViestiKirjoittaja naatti » 18.01.2008 22:22

Oletko asentanut japanilaisen merkistötuen koneellesi?
naatti

ViestiKirjoittaja Tanja-001 » 19.01.2008 12:11

Joo olen. Kokeilin ladata nyt tuon jwpc:een, ja se toimii hyvin, joten taidan poistaa tuon wakanin kokonaan...
Tanja-001

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 19.01.2008 13:10

Vaikka mitä on tullut ajan mittaan kokeiltua, mutta itse olen loppujen lopuksi päätynyt kirjoittamaan ihan notepadilla ym. tarpeen mukaan. JWPCE:tä käytän sanakirjana koska sillä haku on nopeaa, mutta tekstin kirjoittaminen JWPCE:llä on täyttä tuskaa johtuen sen täysin kädettömästä sisäänrakennetusta IME:stä (sopii tosin hyvin hiraganan nopeaan kirjoitukseen sanakirjaan, mutta kanjien muuntelu on sellainen ettei sitä kukaan varmasti oikeasti voi tekstin kirjoittamiseen käyttää..)
Wakanilla yritin joskus saada aikaan vaikka mitä mutta loppujen lopuksi se osottautui minulle turhaksi. Käyttöliittymäkin oli kaikin puolin viimeistelemätön ja tönkkö, mikä takia periaatteessa ne vähätkin käyttökelpoiset ominaisuudet wakanissa jäi sitten käyttämättä ja lopulta koko ohjelma meni tapaamaan vesilintuja.

Voisinpa julkaista oman työkalupakkini ja miten sitä käytän, kun sitä nyt on jo pari vuotta päivittäiseen käyttöön kasattu. Tosin loppujen lopuksi ohjelmat kyllä on melkein samat mitkä jo alussa tuli vastaan, siitä huolimatta että vaikka minkälaista on tullut sen jälkeen kokeiltua.

- Tekstin kirjoittamiseen notepad tai mikä tahansa normi tekstieditori joka käyttää normi IME:ä. Tietysti kunnon tekstien kirjoittamiseen openoffice (mun tekstit ne vain on aina muutaman lauseen juttuja tai jotain sekalaisia muistiinpanoja, siksi notepad on kivempi ja kevyempi).
- Pikasanakirjana JWPCE. JWPCE:ssä on myös kätevä ja nopea käyttöinen radikaalihaku kanjeille. Hyvä myös vaikkapa chattaillessa koska jos sanakirja on auki, osaa hakea heti leikepöydälle kopioidut sanat.
- Varsinaisena kanji sanakirjana (lukutavat + tarvittaessa kirjoitusohje) käytän Jim Breen's wwwjdic:ä. Kun haluan selvittää jonkin sanan merkityksen kunnolla, käytän Yahoo.co.jp sanakirjaa ja kynnän sen läpi vaikka sitten väkisin rikaichan avulla jos on vaikeaa tekstiä :) Kyllä siitä silti paremman kuvan sanasta saa kuin pelkästään jp->en sanakirjan sanoista.
- Kanjien ja sanojen opetteluun anki. Itse käytän kahta pakkaa, yksi kanjeille ja yksi sanoille. Lisään uudet kanjit muutama kerrallaan kanji pakkaan ja kutakin kanjia vastaavien, yleensä vain 1/lukutapa, esimerkkisanojen lisäämisen olen ajastanut siten että lisään sanat n. 1 viikon päästä kanjin lisäämisestä että olen ehtinyt opetella ulkoa kaikki lukutavat, sitten myöhemmin nuo sanat tukevat näiden muistamista. Täysin uusien sanojen opettelua koitan välttää ja yritän ennemmin lisätä vain sanoja jotka tunnen ennestään mutta kirjoitustapaa en ehkä tiennyt.
- Selaimeen Rikaichan.
- Normaali kirjoitusharjoituksiin normaali ruutupaperi, ja eri kokoisia piirustustusseja (0.1 - 1.0mm), jolloin voi vaihdella 1 ruutu/kanji, 2x2 ruutua/kanji välillä että tulee harjoiteltua eri kokoisia. Välillä vaihtelun vuoksi lyijykynä koska sillä on niin erilaista kirjoittaa. Toki löytyy myös piirustuspaperia ja brushpen ja pensseleitä+mustetta mutta eipä tule kanjien harjoitteluun juuri käytettyä. Tulostaisin varmaan netistä paremman kokoista ruutupaperia jos jaksaisin vaivautua.
- Kuunteluharjoituksiin 1-2h tv sarjoja tai animea päivässä
- Lukuharjoituksiin muutamia tunteja ilmaista マビノギ online peliä viikossa :)
- Musiikin soittamiseen Foobar, koska se ei hajoa unicode tiedostonimiin/ID tageihin ja on muutenkin hyvä soitin.
- Tiedostojen purkamiseen 7-Zip koska Winzip hajoaa ShiftJIS unicode koodattuja tiedostonimiä sisältäviin paketteihin ja on muutenkin parempi ohjelma.
- P2P ohjelmana Share, koska japanilaiset eivät juuri torrenteista ja trackereista perusta. Tosin näyttää siltä, että Sharen on pian syrjäyttämässä Perfect Dark.
- Pikaviestintään Miranda IM koska se hoitaa samaan aikaan sekä ICQ, että MSN tilit (ja tarvittaessa monet muut) ja osaa unicodet. Tietty lisäksi löytyy Skype.

Eiköhän tuossa tärkeimmät :)
ミ☆ミ☆ミ☆
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja naatti » 20.01.2008 06:32

foobar2000 on tosiaan ainoo mun koklaama Windows mediaplayerin lisäks joka näyttää nää japsi-merkit.. surullista sillee et oon bongannu joitain playereitä jotka näyttää siltä et ne vois toimiikki mut sille homma kaatuu suoraa siihen et se ei näytä japsifonttia muuten ku neliöinä tai kysymysmerkkeinä :(
naatti

ViestiKirjoittaja otto » 20.01.2008 09:49

Miten wakanissa saa katakanan?
Hanging on in quiet desperation is the english way.
otto

ViestiKirjoittaja naatti » 20.01.2008 21:16

^CAPS-LOCK
naatti

ViestiKirjoittaja wolfina » 11.05.2008 07:18

minulla on ongelma, asensin wakan:in, mutta aina kun klikkaan sen kuvaketta, niin tulee sellaisia... juttuja? no otin print screenejä
en ole viimeisessä ruudussa uskaltanut painaa ok: sta koska pelkään että se poistaa jotain tai muuta tyhmää. eli, mitä minun pitäisi tehdä? :b
o(^w^)o
wolfina

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 11.05.2008 08:27

wolfina kirjoitti:minulla on ongelma, asensin wakan:in, mutta aina kun klikkaan sen kuvaketta, niin tulee sellaisia... juttuja? no otin print screenejä
en ole viimeisessä ruudussa uskaltanut painaa ok: sta koska pelkään että se poistaa jotain tai muuta tyhmää. eli, mitä minun pitäisi tehdä? :b

Se vaan valittaa, ettei löydä kaikkia tarvittavia fontteja, eli niitä joilla näytetään kanjit jne.
Ei se mitään outoa tee jos jatkaa, mutta se ei ehkä toimi oikein (esim. merkit ei näy).
Tuota ongelmaa ei pitäisi tulla jos systeemiin on asennettu kieliasetuksista ne lisäfontit ihan oikein.
ミ☆ミ☆ミ☆
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja wolfina » 11.05.2008 09:25

Belorfyn kirjoitti:Se vaan valittaa, ettei löydä kaikkia tarvittavia fontteja, eli niitä joilla näytetään kanjit jne.
Ei se mitään outoa tee jos jatkaa, mutta se ei ehkä toimi oikein (esim. merkit ei näy).
Tuota ongelmaa ei pitäisi tulla jos systeemiin on asennettu kieliasetuksista ne lisäfontit ihan oikein.

ahaa... mutta mitäs sitten jos kieliasetuksista ei pysty asentamaan niitä lisäfontteja? tarvitsisi sen levyn, ja kun kysyin vanhemmiltani missä tämä levy mahtaisi olla, niin ei ollut kuulemma aavistustakaan.

edit// haaa! latasin jonkun japanese language pack:in ja nyt näkyy ^___^ mutta miten pystyy kirjottamaan mitään? anteeksi olen tosiaan vähän huono koneen kanssa säätämisessä.
o(^w^)o
wolfina

ViestiKirjoittaja RistoH » 02.08.2009 22:10

naatti kirjoitti:foobar2000 on tosiaan ainoo mun koklaama Windows mediaplayerin lisäks joka näyttää nää japsi-merkit.. surullista sillee et oon bongannu joitain playereitä jotka näyttää siltä et ne vois toimiikki mut sille homma kaatuu suoraa siihen et se ei näytä japsifonttia muuten ku neliöinä tai kysymysmerkkeinä :(

Minulla tuntuu WinAmp näyttävän esim. Gacktin kappaleiden nimet.
Kaikki ei tosin tykkää siitä, mutta minä olen käyttänyt sitä jo vuosia.
Linuxissa AmaroK 1,4 on kyllä hyvä. Uudempi 2-versio on minusta sekava, tai sitten minä itse olen sekava.
RistoH

ViestiKirjoittaja Jarska » 04.08.2009 21:02

Onkos kellään käytössä, ja voiko suositella, puhelimessa käytettäviä Flashcard-aplikaatioita? Javalla pyöriviä jne.
Jarska

Paluu Linkit - リンク