Korean oppikirjat

Keskustelua korean kielestä: kielioppi, sanasto, kirjoittaminen ja kaikki muu kieleen liittyvä kuuluvat tähän foorumiin.

Korean oppikirjat

ViestiKirjoittaja Silja » 04.11.2008 18:05

Kirjafriikki iskee! Erilaisten japanin kieleen liittyvien kirjojen kokoelmani on jo alkanut kasvaa sen verran suureksi, että korean kieleen liittyvät kirjat tuovat ihan hyvää vaihtelua tuohon alati suurenevaan kasaan... Tähän triidiin siis kaikki korean oppi-/kielioppikirjoihin liittyvä keskustelu, arvostelut, kyselyt jne.

Totesin pari päivää sen jälkeen kun aloin koreaa opettelemaan, ettei netin kielen oppimiseen liittyvä materiaali riitä mitenkään ja että tarvitsen jonkinlaisen johdonmukaisen tavan opiskella. Ryhdyin sitten tutkimaan, että minkälaisia korean oppikirjoja olisi tarjolla. Kriteerinä oli se, että kirjan pitää ensinnäkin soveltua itseopiskeluun. Toisekseen halusin, että voin käyttää samaa kirjasarjaa mahdollisimman pitkälle opinnoissani. Kolmanneksi halusin, että kirjaan pitää liittyä jonkinsortin äänimateriaalia. Eri vaihtoehtoja vertailtuani päädyin Integrated Korean -sarjaan, jossa kaikki nuo ominaisuudet yhdistyvät.

Kirjasarja on kuusiosainen, siihen kuuluu kaksi aloittelijatason kirjaa, kaksi keskitason kirjaa, yksi edistyneen keskitason kirja ja yksi edistyneen tason kirja. Sarjaa ei ole mitenkään erityisesti suunnattu itseopiskeluun vaan opettajan kanssa läpikäytäväksi, lisäksi useissa harjoituksissa oletetaan, että on olemassa luokkakavereita, joiden kanssa treenata... Mutta jos on yhtään intoa opiskella itsekseen ja osaa ottaa mieltä askarruttavista jutuista muita reittejä pitkin selvää, niin tämä kirja soveltuu myös kotona yksin käytettäväksi. Kirjojen (ainakin kahden ensimmäisen) oppikappaleet koostuvat tekstiosasta, sanastosta, kulttuuriosasta, kielioppiosasta ja tehtäväosasta. Myös jokaisen kielioppiosuuden jälkeen tulee jonkinsortin tehtäviä juuri käsitellystä aiheesta. Kirjoihin on myös ostettavissa tehtäväkirja (minulla on aloittelija I -tehtäväkirja, mutta en ole siihen juurikaan ehtinyt vielä tutustua). Sitten ne audiot: kirjojen kappaleet, sanastot ym. löytyypi ladattavaksi täältä (vaatii RealPlayerin). Eli ilmaisesta touhusta on kyse ja tuosta nostan erityisesti hattua tekijöille. Jostain luin, että nuo äänimatskut olisi tarjolla vain parista ensimmäisestä kirjasta, mutta kyllä minä ainakin saan kuunneltua tuolta viimeisen kirjan viimeisen kappaleen ihan ongelmitta... Yllättäen olen ainakin toistaiseksi ollut jopa ihan kohtuullisen tyytyväinen kirjan kielioppiselityksiin: ne ovat selkeitä ja jopa kohtuullisen yksityiskohtaisia (kun minä haluan tietää kaikein ja heti!).

//edit. Löytyyhän ne audiot ainakin kuudesta ensimmäisestä kirjasta myös mp3-muodossa, kas täältä. Linkistä kiitos nimettömänä pysyneelle vierailijalle!

Tällaisia ajatuksia siis tällä hetkellä kun olen kohta käynyt ensimmäisen kirjan kokonaan läpi (paitsi etten ole tehnyt työkirjan tehtäviä). Tekisi mieli siirtyä heti tuohon aloittelija II -kirjaan, mutta nyt pitäisi oikeasti opetella, painaa mieleen ja oppia käyttämään noita asioita, jotka tuossa ensimmäisessä kirjassa opetetaan... Sanasto on vielä ihan hukassa, jotain on sentäs tarttunut mieleen. :) Sarjan kolmannen kirjan laitoin juuri männä viikonloppuna tilaukseen, niin eipä pääse loppumaan kirjat kesken.

Oikeastaan se, mikä kirvoitti minut aloittamaan tämän keskustelun, saapui tänään postissa. Tilasin tuossa viime viikolla nimittäin vähän kielioppikirjoja... Toisin sanoen viisi... :D Seuraavat kirjat saapuivat tänään: Korean Grammar for International Learners, How Koreans talk (idiomeja, sanontoja ja muita ilmaisuja) ja Roadmap to Korean. Itse asiassa olin tilaamassa vain tuota ensimmäistä, mutta kun nuo kaksi muuta olivat niin halpoja, oli pakko tilata, ja ettei postikulut tuntuneet niin pahoilta. Ja aika uskomattomalla vauhdilla muuten tulivat nuo kirjat Koreasta, oli ihan pakko tarkistaa milloin tilausvahvistus on tullut ja kyllä, 28.10. saapunut viesti löytyy sähköpostista, jossa sanotaan, että kirjat pistetään tänään illalla postiin.

Lisäksi saapuvaksi odotellaan kirjoja 文法から学べる韓国語 ja しっかり身につく韓国語トレーニングブック, mutta Amazonilla nyt aina kestää... (Ja ettei pelkäksi koreaksi mene tämä minun opiskeluni, niin tasapuolisuuden nimissä tilasin myös kirjat 私家版 日本語文法 (新潮文庫) ja 日本語の文法. Toisaalta, jos kerran opiskelen koreaa japanin kielisestä kirjasta, niin eiköhän tuossa sivussa opi vähän japaniakin...)

Mutta noista muista kirjoista lisää jahka olen saanut niihin paremmin tutustuttua (ja olen ehkä joskus kuukauden päästä saanut ne käsiini).

Mites muut? Onko antaa jotain hyviä kirjasuosituksia tai osaatteko sanoa mihin kirjoihin ei kannata missään nimessä rahojaan tuhlata?
Viimeksi muokannut Silja päivämäärä 19.02.2010 11:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja heejin » 04.11.2008 18:31

Itse olen kauan jo harkinnut Simon & Schuster's Pimsleurin Basic Korean: Learn to Speak and Understand Korean with Pimsleur Language Programs-kirjan ostamista. En pahemmin oikeastaan tiedä, onko kyseisiltä tekijöiltä 2. tai 3. osaa, mutta heiltä löytyy myös Conversational Korean: Learn to Speak and Understand Korean with Pimsleur Language Programs- kirja :) Ja molemmat niistä sisältävät tietenkin CD:n! Rupesin kiinnostumaan tästä kirjasarjasta siksi, että korealaisen kaverini ranskan opettaja oli suositellut saman tekijän ranskan-kirjaa hänelle :D

Jälkimmäisen hinta on kuitenkin melko raju oppikirjaksi: $32.97. Ainakin kun vertaan omaan kiinan kielen oppikirjaan, joka maksoi vain 14 euroa sisältäen kaksi cd:tä sekä mielettömästi kielioppia ja sanastoa sekä kappaleita. Saahan toki niitä käytettyinäkin ostettua, mutta eikös uusi ole kuitenkin aina mukavin vaihtoehto (ei ehkä kuitenkaan kukkarolle) ?! Tuolla Basic Korean-kirjalla on hintaa n. 17 dollaria :)

BTW, kun katsoin www.amazon.com - sivustolta noita Integrated Korean- kirjoja, niin hyvältä näytti! Ja vielä aina tehtäväkirja erikseen :D Ja hintakin on tosiaankin kohdallaan, ainakin noissa ekan tason kirjoissa.
heejin

ViestiKirjoittaja Silja » 10.11.2008 22:44

文法から学べる韓国語 ja しっかり身につく韓国語トレーニングブック tulivat tänään postista (tai itse asiassa ne kävi tullin kautta, mutta enpäs joutunut mitään maksamaan!). Molempia olen ehtinyt jonkin verran jo selailla ja 文法から学べる韓国語:n CD:täkin hieman kuuntelemaan. Tämän hetkinen vaikutelma on, että vau ja jee ja molemmat yhtä aikaa! Ei mennyt rahat kyllä nyt yhtään hukkaan. Tuosta しっかり身につく:sta on tarjolla myös ainakin keskitason kirja. Ehkäpä hankin senkin itselleni sitten kun sen aika koittaa. Mutta kyllä sitä seuraavat pari kuukautta pitäisi pärjätä näillä opuksilla.

(日本語の文法:kin näytti pikaisella sisällysluettelon vilkaisulla aivan loistavalta, mutta saa nähdä milloin maltan alkaa tuota lueskelemaan kun on näitä korean kirjoja vaikka muille jakaa (mutta en jaa! muhahaa!)...)
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Yufina » 10.11.2008 23:32

Wow. Kerro ihmeessä lisää noista kirjoista. Itse ainakin haluan tietää, että mitkä ovat ostamisen arvoisa.. Itsellä on japanin kielen opsikelu vielä hieman vaiheessa. Joten en ihan heti ole ajtellut korean opiskelua aloittaa kunnolla, vaikka löytyy tuo Integrated Korean kirja. Olen sitä muutaman kappaleen jaksanut/kerinnyt tutkia ja ihan hyvältä vaikuttaa.

Itsellä sattuu olemaan jotain lähemmäs 30 (luit aivan oikein) japanin opiskelukirjaa (*lol*), joten on aivan pakko sada myös noita korean oppikirjoja hyllyyn, kunhan pääsen tässä japanin kielessä vielä vähän pidemmälle xD
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja LauraLee » 11.11.2008 19:10

Jes! Vihdoin ja viimein tippui postiluukusta pakettikortti, joka ilmotti, että mun Integrated Korean on vihdoinkin saapunut. En vaan millään jaksanut lähtee tarpomaan tonne tuuleen ja vesisateeseen, vaan haen paketin huomenna postista.

Mut meni kyllä aika kauan siinä, että se tuolta Amerikoista postitettiin. Varmaan pitäs tilata jo seuraava osa nyt, että se on jo valmiina odottamassa, kun pääsen ekan osan läpi. Tai jos tilais jostain lähempää...
LauraLee

ViestiKirjoittaja Yufina » 11.11.2008 19:50

LauraLee kirjoitti:Jes! Vihdoin ja viimein tippui postiluukusta pakettikortti, joka ilmotti, että mun Integrated Korean on vihdoinkin saapunut. En vaan millään jaksanut lähtee tarpomaan tonne tuuleen ja vesisateeseen, vaan haen paketin huomenna postista.

Mut meni kyllä aika kauan siinä, että se tuolta Amerikoista postitettiin. Varmaan pitäs tilata jo seuraava osa nyt, että se on jo valmiina odottamassa, kun pääsen ekan osan läpi. Tai jos tilais jostain lähempää...

Täältä saa aika halvalla ja vielä on suomenkielinen paikka ;]. Ei tarvitse odotella ikuisuuksi paketin saapumisessa ^^

http://www.adlibris.com/fi/searchresult ... duct=False
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja LauraLee » 11.11.2008 20:07

Kiitos linkistä. Luulenpa, että tilaan noi jatko-osat sieltä, ettei tosiaan tarvi ihan viikkokaupalla ootella.. Eipä edes paljoon kalliimmalta näytä, kun Amazonissa (jossa on muuten ihan sikamaiset toimituskulut).
LauraLee

ViestiKirjoittaja Silja » 11.11.2008 21:12

Kannattaa tilata saman tien kun ei ikinä tiedä milloin innostuu opiskelemaan oikein urakalla. Mullakin on ihan varmuudeksi kolme ensimmäistä kirjaa jo kätösissä, ei voi koskaan tietään milloin vetää jonkun ihme viikonloppuspurtin ja nykäsee yhden kirjan parissa päivässä läpi!

Integrated Koreanin ekan kirjan olen nyt tosiaan suorittanut loppuun, nyt pitäisi alkaa opiskella sanastoa, joka onkin tarttunut päähän paremmin kuin luulinkaan. Tosin houkuttaa ihan sikana aloittaa tuota II kirjaakin jo, vähän silmäilin jo ensimmäistä kipaletta. Siinä tulee uutta kielioppia ja ihan järkyttävän paljon tuleekin! \o/ Meijän täytyy sit perustaa joku opintopiiri noiden kirjojen kanssa kun tuo kurssi loppuu... Ja hetkinen, eikös se lopu jo suunnilleen kuukauden päästä?

文法から学べる韓国語:ta ole lueskellut tässä tänään, nyt olen kappaleessa 21 (lyhyitä ovat) eli sivulla 77. Tuntuu edelleen ihan hyvältä. Hauskinta tässä on se, etten edes tajua lukevani japania. Tai siis käyttäväni sitä välikielenä opiskelussa tai jotain... Jotenkin vaikea selittää... Siis kun en vaikka tiedä jotain tiettyä sanaa ja sitten näen sen japaninkielisen käännöksen, niin tulee ihme ahaa-elämyksiä, tyyliin mitä tarkoittaa 배수, aijaa se on 俳優 ja sillä selvä. Tai sitten tekee vaan ihan itsestään jotain huomioita noiden kielten eroista, esim. koreaksi sanotaan "tavata ystävä" 친구 만나요, ei 친구 만나요 (vrt. japanin 友達会う) (eli siis japanin に on yleisesti ottaen korean 에).

Hmmmmhhhmmm... Jatketaan harjoituksia.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja heejin » 20.11.2008 17:31

Miltäs Integrated Korean-kirjat tuntuvat? Haluaisin tietää hyviä ja huonoja puolia, sillä itse ajattelin joulupukilta pyytää tuon kirjasarjan 3 ensimmäistä kirjaa! 8)

Juu, siis korean 에 tarkoittaa lähinnä "at" ja "in". Eli eroavaisuuksia toki on, mutta silti myös yhtäläisyyksiä!
heejin

ViestiKirjoittaja Silja » 22.11.2008 19:41

heejin: Hyviltä tuntuvat kirjat edelleen. Mulla on nyt siis kolme ensimmäistä, joista ensimmäisen olen käynyt kokonaan läpi, toisesta kaksi ensimmäistä kappaletta ja kolmatta silmäillyt. Tekstit ja sanastot ovat hyviä/monipuolisia ja kielioppi on helppotajuisesti kirjoitettu. Meillä on varmaan puolet korean kurssin ryhmästä ostellut nyt noita kirjojoa kun olen niin kovasti niitä hehkuttanut.

Toisaalta pisti juuri tänään yksi ärsyttävä seikka tuossa kieliopissa silmään, nimittäin se, ettei eri verbin taivutusten muodostusta (esim. vartalo + pääte x) ole läheskään aina selitetty, ne joutuu itse kaivelemaan noista esimerkeistä. Toisaalta tuhrin omat kaavioni noihin kirjoihin joka tapauksessa itse, joten ihan sama tuo kai on. Voi olla vaan jonkun mielestä hämmentävää kun ei tarkasti selitetä muodostusta. Toinen mikä kieliopissa vähän ärsyttää on se, ettei minusta asioita ole selitetty tarpeeksi kattavasti ja syvällisesti, mutta nyt taitaa olla vika lukijassa eikä kirjassa...

Vielä yksi ärsyttävä asia noissa on se josta avauduinkin myös viime korean tunnilla: Kirjasarjan ensimmäinen kirja on kirjoitettu vuonna 2000 eli se on kohtuullisen uutta tuotantoa. Silti tapahtumaympäristö on kuin suoraan jostain 60-luvulta, käydään vähän kuuntelemassa kielistudiossa kasettia (Helsingin yliopistolla kuunnellaan kuulemma vielä kelanauhoja, hmmm...), lähetetään äitille Amerikkaan kirjeitä/kuvapostikortteja ja käydään viikonloppuna teehuonessa tapaamassa kaveria. Miksei olisi voinut ottaa tätä nykyaikaa tuohon mukaan, esim. kuunnella mp3:sta tai edes CD:tä jonkinsortin kannettavasta musiikkisoittimesta samalla kun on lenkillä, lähettää sille äitille sähköpostia (tosin "lähettää sähköpostia" löytyy ainakin kakkoskirjan sanastosta, edistystä!) ja tavata sitä kaveria karaoken merkeissä. Koska noita asioita ihmiset tekevät nykyään oikeasti oikeassa elämässä. Milloin olette viimeksi lähettäneet kirjeen tai edes postikortin? Entä sähköpostia? Niinpä...

Väänsin muuten juuri Anki deckin sarjan ensimmäisen kirjan kahdesta ensimmäisestä kappaleesta. Voipi ladata itsellensä täältä: http://www.kanjikaveri.net/korea/integrated%20korean%2c%20beginnig%20I%2c%20kappaleet%201-2%20(205%20sanaa).anki (kopioi tuo koko osoite selaimen osoiteriville), olkaatten niin hyviä. Tylsäähän tuo sanojen pänttääminen noinkin on, mutta jotenkin ne on vaan opeteltava. Ärsyttää vaan kun osaan aika pitkälti tuon ensimmäisen kirjan kieliopin, mutta en noita sanoja. Ja kakkoskirjaan ei kannata ainakaan parin ekan kappaleen perusteella siirtyä, jos ei noita sanoja osaa... Nyt on sitten vietettävä pari viikkoa noita päntäten, plääh. Mä haluan kaiken nyt ja heti!
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja heejin » 12.12.2008 07:23

Nyt iskä tilas ensimmäisen Integrated Korean oppikirjan sekä työkirjan + sanakirjan :) Ajattelin vielä jälkikäteen kysyä, että onko kellään kokemusta tällaisesta sanakirjasta: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0781810299 :D Tuon tilasin ja näytti ainakin hyvältä ja kyseessä on vielä melko tuore kirja. (2006)

EDIT 19.12.2008: Äiti näytti mulle kirjaa ja kuolasin ja se ei antanut koskea siihen ollenkaan vaan laittaa sen pakettiin T^T
heejin

ViestiKirjoittaja Vierailija » 17.01.2009 01:38

Integrated Korean audio zipped mp3
Vierailija

ViestiKirjoittaja BriN » 04.10.2009 13:15

minä tilasin kans nämä Integrated Korean-kirjat luettuani niistä täältä. Pääsin vasta alkuun, mutta hyvältä vaikuttaa. Kiitos tuosta audio zippi-linkistä :)
BriN

ViestiKirjoittaja Yufina » 12.10.2009 13:45

Jos jotain kiinnostaa niin Integrated Korean: Beginning 1, on tulossa toinen painos marraskuussa http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0824834402

Each situation/topic-based lesson of the main texts consists of model dialogues, narration, new words and expressions, vocabulary notes, culture, grammar, usage, and English translation of dialogues. In response to comments from hundreds of students and instructors of the first edition, this new edition features a more attractive two-color design with all new photos and drawings and an additional lesson and vocabulary exercises. Lessons are now organized into two main sections, each containing a conversational text (with its own vocabulary list) and a reading passage. The accompanying workbook, newly written, provides students with extensive skill-using activities based on the skills learned in the main text.

Myös Elementary Korean:sta on tullut toinen painos kesällä.
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja Yufina » 08.12.2009 19:02

Eilen tuli toista painosta varastoon. Oma meni samantien tilaukseen ^^. Löytyy myös eka painos, joten voin sitä verrata tähän uuteen ja pistää siitä sitten tänne jotain.

EDIT: Se siitä tilauksesta ainakin toistaiseksi. Näyttää olevan sittenkin tilapäisesti loppu. Saas nähdä milloin tulee. Pitää kait kohta ruveta havittelemaan ulkomailta. Mutta ei näytä kauheasti amazonissakaan olevan. Amazon UK näyttäis 15.13 julkaisupäiväks. Vois jopa ehtiä sieltä ennen jouluakin.
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja Vierailija » 02.02.2010 14:36

Tilasin muutamia päiviä sitten Integrated Korean Beginning 1-kirjan ja siihen kuuluvan työkirjan, mistä oon nyt tekemässä vasta kirjain/kirjotusharjotuksia. Olin kyllä jo opiskellut korean kirjaimia aiemmin, joten yritän tehdä kirjainharjotukset nopeasti, että pääsis opiskelemaan varsinaisia tekstikappaleita. En siis vielä tiedä tarkkaan minkälainen kirja on kyseessä, mutta näyttäisi sisältävän aika paljon asiaa ja ainakin kirjan alussa oleva selonteko hangulin ääntämisestä on mielestäni aika perinpohjainen. Itse tilasin kirjat Adlibriksestä, mistä sai mielestäni ihan kohtuulliseen hintaan (tekstikirja 21,40 e ja työkirja 16,30 e) kirjojen kokoon/paksuuteen nähden ja tulivat vähän yli viikon sisällä. Yksi asia kuitenkin mietityyttä: nimittäin tehtävien vastaukset, joita ei nähdäkseni löydy kirjoista. Opiskelen itsenäisesti ja tiedän, ettei kirjoja ole tehty varsinaisesti siihen tarkoitukseen, mutta olisi todella kiva tietää löytyykö vastauksia mistään? Kun ainakin Japanese for busy people-kirjoissa ja Zou ba!-kiinan kirjassa on vastaukset mukana mikä on todella hyvä.
Vierailija

ViestiKirjoittaja Silja » 06.02.2010 21:41

Ei taida löytyä noita oikeita vastauksia mistään... Eikä pikainen googletuskaan auttanut asiaa. Ei siis taida auttaa muu kuin se, että opiskelee kunkin kappaleen niin hyvin, ettei vain voi tehdä virheitä tehtävissä. Ja tokinhan täällä foorumilla voi kysellä oikeita vastauksia, jos ei jostain kohdasta ole varma.
Silja
Ylläpitäjä

Re: Korean oppikirjat

ViestiKirjoittaja Koreafani » 15.05.2011 13:21

Olisin kysellyt että mistäköhän noita oppikirjoja voisi ostaa, siis niitä kuusiosaisen sarjan. Ja mistä niitä saisi tällä hetkellä. Olen nähnyt kirjojen kuvia jossain.. ja miten niistä tietää mikä niistä on se aloittelijan kirja ja mikä kokeneen kirja. Kannethan ovat samanlaiset, värit vain muuttuvat, tietääkseni.. ja siis jos sitä linkkiä voi laittaa mistä niitä löytyisi? :o. Sitten.. ovatko kirjat englanniksi vai suomeksi? Ja tietäisiköhän joku että mistä voisin hankkia korean tehtäväkirjan! Olen etsinyt jo vaikka kuinka kauan mutta mistään ei löydy. Laittaisiko siitäkin joku linkkiä? ps. olisi hyvä jos ne olisivat suomalaisilta sivuilta.
Koreafani

ViestiKirjoittaja Koreafani » 15.05.2011 16:02

Ja vieläkin kyssä.. eikö sarja ole viisi-osainen?
Koreafani

ViestiKirjoittaja Silja » 24.05.2011 19:38

Koreafani kirjoitti:Ja vieläkin kyssä.. eikö sarja ole viisi-osainen?
Kymmenen kirjaa tuossa näyttäisi nykyisellään olevan (http://www.uhpress.hawaii.edu/catalogs/kleartexts.html). Viisiosainen siinä mielessä, että kullakin tasolla on kaksi kirjaa tarjolla.
Silja
Ylläpitäjä

helphelp

ViestiKirjoittaja Koreafani » 28.05.2011 11:36

Niin tuota taas täällä kirjoittelen > Olisin vaan tässä kysellyt että tietäisiköhän kukaan Suomen kielisiä Korean oppikirjoja? .. Tuntuu etten itse löydä niitä ainuttakaan. Kaikki pelkällä englanninkielellä. Jotenkaa jos voi laittaa linkkiä jos niitä tietää?
Koreafani

ViestiKirjoittaja Silja » 29.05.2011 11:57

Minä en ole ainakaan suomenkielisiin korean oppikirjoihin törmännyt. Olen jonkin verran yrittänyt tarjotaa tutkiakin eikä etsintäni ole tuottanut tulosta. Tästä olen vetänyt sellaisen johtopäätöksen, ettei suomenkielistä kirjaa ole tarjolla. Esimerkiksi Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa on kohtuullisen tuore vastaus korean oppikirjoja koskevaan kysymykseen ja tuossa tarjotaan vain englanninkielistä materiaalia.

Ostin muuten viime syksyiseltä Korean matkaltani toisen korean oppikirjasarjan (tai sen kolme ensimmäistä osaa, jatko taitaa olla osien 4, 5 ja 6 verran) ihan vertailukohteen vuoksi. Kirjat on nimetty nasevasti 한국어 1 영어판, 한국어 2 영어판 ja 한국어 3 영어판 ja ne ovat Yonsei Universityn kustantamia. Opetuskielenä kirjoissa on siis englanti (영어판 siis tarkoittaa englaninkielistä laitosta). Kirjojen mukana tulee mp3-CD. Kussakin kirjassa on kymmenen kappalessa ja sivuja vähän vajaa kolmesataa.

En ole tutustunut kirjoihin vielä kovinkaan syvällisesti, paitsi osaa kaksi lueskelin viiden ensimmäisen kappaleen verran. Kirjan tekstit ovat jo osassa 2 huomattavasti haastavampia kuin vaikka Integrated Korean Intermediate 1:sen tekstit ja ne koostuvät pääasiassa lyhyehköistä keskusteluista. Uutta sanastoa näyttäisi tulevan joka kappaleessa lisää paljon. Kielioppi on joltain osin selitetty syvällisemmin kuin Integrated Koreanissa ja joltain osin taas ei.

Nämä kirjat täydentävät siis hyvin Integrated Korean sarjaa, mutta eivät sovi mielestäni aivan täysin aloittelijalle yksin opiskeluun.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Yufina » 04.06.2011 23:59

Kerrotaan tännekin nyt omaa tilannetta kirjojen suhteen. Eli itseltä löytyy Integrated Korean Beginning 1 ja tuosta myös Second Edition. Mielestäni tuota Second Editionia on paranneltu suuhteellisen hyvin. Kirjassa on nyt kunnon kuvia ja mikä parasta - vihreä väri on tullut mukaan korostamaan asioita jne. Ja toinen asia on että fontti taitaa olla hieman pienempi(?), mutta silti riittävän iso. Mutta ainakin kirja on ohuntunut positiivisesti. En nyt tuota vanhaa painosta pääse katsomaan. Mutta muistaisin että siinä oli vain 7 kappaletta. Tässä uudessa on 8, jotka jaettuna kahteen osaan. Tietääkseni kielioppiasioitakin on paranneltu / päivitetty.

Myös valmistajan sivulla on kattavat kertaus jutut. Ja pystyy lataamaan audion, jonka koe korean kielessä suhteellisen tarpeelliseksi. Tai itsellä on ainakin siitä ollut huomattavasti enemmän apua, mitä japanin kielessä. Johtuen varmaan siitä että koreassa kaikki lausutaan hieman monimutkaisemmin, kun taas japanissa kaikki oli aika suoraviivaista.

Muita kirjoja en ole vielä raaskinut ostaa. Koska niitä ei edes kovin montaa ole. Ainut varteen otettava vaihtoehto on Elementary Korean, josta olis myös tullut toinen painos, mutta ei se vielä ole vakuuttanut minua. Pitää katsoa myöhemmin uudelle kun tämä kieli kehittyy tai kun opin tämän hangul:in ensin tarpeeksi hyvin.

Mutta tein tässä muutama päivä sitten mielenkiintoisne löydön: http://www.amazon.com/reader/0804841004 ... 0804841004
Näytti olevan suhteellisen uusi kirja ja aika hyvtä arvostelut. Mitä ymmärsin että kirja saattaisi olla hieman erinlainen, mitä muut ja saattaisi sopia niille paremmin, joilla on ollut /on vaikeuksia aloittaa korean kielen opsikelu. Itse pistin adlibriksestä oman kopion tulemaan kun sain 14e ilman postikuluja ja vielä 20 päivää korotonta maksuaikaa :D. Katsotaan jos vaikka ensi viikolla saisin kirja, niin voisin siitä sitten tänne pistää peinen arvion.

Korean kielelle löytyy vielä kyllä suhteellisen vähän mitään hyvää oppimateriaalia. Nettikin on suhteellisen "tyhjä". =[ Eli tällä hetkellä nuo kolme taitavat olla ainoat hyvät vaihtoehdot. Joista tuo Integrated Korean taitaa olla ehdottomasti se paras tai oikeastaa ainut järkevä vaihtoehto. Noista kahdesta muusta saattaisi ehkä saada hyvän kaverin.

EDIT: Nähtävästi Amazon tuntuu oleva aika köyhä näiden korean oppikirjojen suhteen. Joten pienellä tutkimuksella löysin ehkä mielenkiintoisen kirjan http://www.koreanbook.de/index.php?main ... ts_id=1642 ainakin on suosituin tuolla liikkeessä. Pitää tutkia lisää, josko tuo olisi hyvä. Ainakin luupvalta vaikuttaa. Eikä ole niin kalliskaan. 29e + 10e postikulut suomeen. Tosin toimitusaika ~2vkoa >_<
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja Yufina » 14.06.2011 20:41

Sainpa jokunen aika sitten tilaamani kirjan Korean for Beginners: Mastering Conversational Korean. Näin ensivaikutelma on aika postiivinen. Mutta ainoaksi kirjkasi se ei kelpaa kuten oletinki. Voisn tuosta hieman enemmnäkin kirjoittaa vähän myöhemmin kun saan sitä hieman enemmän luettua.

Btw, tein taas vaihteeksi mielenkiintoisen löydön: Yonsei Korean 1 - 6 pitäisi olla aika laadukas kirjasarja. Hinta vain suhteellisen kova, joten en ihan heti viitsi / pysty ostamaan. MIeli kyllä tekis :D
http://www.koreanbook.de/index.php?main ... _37_88_147
Arvostelu 6 kirjasta Kuvien mukaan jos suhteellisen laadukkaalta itse kirja näyttää kun siinä on värit ja kaikki. :D Eikä nämäkään kirjasta voi huonoa tehdä:
Good points!

introduces new vocabulary with context, such that everything falls into place neatly
clear explanation of grammar points
topics chosen are interesting, although specialised and technical
dialogue is clever and loads of useful expressions in there
highly detailed, transcriptions of extra listening exercises available at the back of book 2

To be improved/weak points!

answers to exercises are not provided.

Myös siitä New Sogang Korean sarjasta olisin kiinnostunut. Saapi nähdä jos sen jossain vaiheessa tilaan, kun on huomattavasti halvempi.

Sitten olisi Ganada Korean, joka voisi vaikuttaa myös mielenkiitoiselta. Mutta tuosta ei ainakaan itsellä ole hirvesti tietoa ja uutta (new) painosta ei vielä taida saada mistään kivuttomasti suomeen. Tuosta muuten valmistan sivulla sample nähtävissä. Linkkiä en nyt muista.
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja mariwae » 06.07.2011 14:51

Mooi! Auttaisko joku mua valitsemaan hyvät kirjat korean itseopiskeluun? Netistä nyt oon jotain opiskellu tähän mennessä, mutta suosisin oikeita kirjoja koska alan vähitellen saada päänsärkyy tästä koneella notkumisesta (mutta oon siis ihan beginner tasolla :D) Oon nyt vähän aikaa yrittäny ettii netistä ja tutkinut näitä teidänkin suosituksia mutta on niin paljon vaihtoehtoja ettei pysy itekkää kärryillä siitä mitkä on laadukkaita jaa siitä mitkä.. no, vähemmän laadukkaita :) Oon Integrated Koreanii miettiny, mutta se vastauksien puuttuminen rassaa (itse kun olen sellainen henkilö ketä jää epävarmuus oikeasta vastauksesta häiritsemään). En oo varma paljon haluaisin romanisaatioita käytettävän kirjassa, monet kertovat sen vain häiritsevän hangulin lukemista kun länsimainen silmä kuitenkin aina eksyy sitten niitä lukemaan :D CD:stä iso plussa. Nyt olis suunnitelmissa lähtee tässä parin vuoden sisällä vaihtoon Etelä-Koreaan, jolloin olis tosi kiva osata kommunikoida suht koht sujuvasti siellä. Ja muutenkin kieli ja kulttuuri on kiinnostanut pitkän aikaa. Osaisko kukaan suositella kirjaa kielipäätä omistavalle nuorelle? Ja tietysti käsitän että jotkut kirjat eivät sovi toiselle, mutta en vaan osaa valita! Harmittaisi käyttää rahaa huonoon kirjaan (muutenkin kun ollaan säästökuurilla kyseisen vaihtarireissun takia). Kaikesta avusta ollaan tosi kiitollisia! :)
mariwae

ViestiKirjoittaja Silja » 06.07.2011 19:16

Olisikohan Elementary Korean sinulle hyvä kirja? Itse en ole tuohon tutustunut, mutta olen lukenut paljon kehuvia arvosteluja. Kirjassa on mukana CD, siinä on kuulemma paljon harjoituksia sekä vastaukset harjoituksiin. Kirjalle on myös jatko-osa, Continuing Korean.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Yufina » 06.07.2011 21:43

Itse en ole kyllä koskaan tykännyt tuosta Elementary Korean kirjasta. Mutta jos tosiaan tuo Integrated Korean vastausten puuttuminen häiritsee, niin minulta löytyy suhteellisen hyvä ratkasu. Sellainen kirja kuin Practical Korean. Ja eikä ole hinnalla pilattu. Muutamia asioita joista itse pidän.

- Mikä parasta tulee mukana tehtäväkirja ja CD.
- Värikäs kuten edellä mainitut eivät ole.
- Vastaukset löytyy, myös kuuntelut tekstinä.
- Opettaa myös Hangeuli ihan aluksi.
- Oppikirjassa sanasto on joka sivun lopussa tarpeen vaatien

Miinuksia

- Tehtäväkirjan satunnaiset "tuntemattomat" sanat, joihin ei taida kirjasta löytyä käännöstä. Ainakaan äkkiseltään. Mielestni tämä ongelma esintyy vain tehtäväkirjassa ja muutaman sanan kohdalla. Mutta tähän on olemassa apu netti sanakirja :D

+- Aloittaa opiskelun Muodollisesta kohteliaasta (합니다). Mutta sinua ei se haittaa kun et ole vielä kieltä edes enempää opiskellut. Itse pidän enemmän epämuodollisesta kohteliiaasta muodosta (해요).
+- Löytyy vasta kaksi osaa kuudesta. Mutta ilmeisesti tarkoitus olisi julkaista kaikki kuusi osaa, kuten muistakin sarjoista on.

Tuossa nyt joitain kohtia mitä näin äkkiseltäni tuli mieleen. En ole kirjaa vielä kovin paljoa ehtinyt tutustumaan.

Ainut ongelma on vain kirjan hankkiminen. Itse tilasin kirjan täältä: http://www.seoulselection.com/bookstore ... &Itemid=53 Kirjan hinta on 20 000 wonia = 13€ lähes ilmaista jos miettii, mitä kirjan mukana tulee. Mutta hinta näkyy sitten postikuluissa. ~24e kolmen päivän toimitus ja +10€ 1vko-2vko toimitus. Toki jos tilaat samalla muuta, kuten itse tein, niin säästää postikuluissa hieman.

Toinen mahdollisuus tilata täältä: http://www.koreanbook.de/index.php?main ... ts_id=1675 mutta hinta sitten jo ihan eriluokkaa, mutta paikka euroopassa (jossain määrin ehkä joillekin turvallisempaa tilata EU:n sisältä)

Jos jotain "extreme":ä haluat: http://www.koreanbook.de/index.php?main ... ts_id=1447 Itsellä ei ole kirjasta kokemusta (vielä, toivon mukaan pian), mutta olen vain lukenut hyvää. Kirja on 6 osainen kuten yleensäkin. Hinta on tuolla 49e+pk. Joten vähän kallista on, mutta pitää muistaa että kirja on 410sivua paksu ja koko taitaa olla A4. että jossain sen hinnan pitää näkyäkkin :). Itsellä on täältä http://bookinbooks.com/in/park/home.php?q=205 kirjan metsästys +40e pikakuljetettuna (3 päivää) :D. Tyssännyt vain sähköpostit johonkin. Ei olisi enää kuin tilauksen vahvistus ja maksu.

Muutama hassu kuva kirjasta http://www.hangulpark.com/product/produ ... pcode=1656

Kirjassa pitäisi olla kymmenen kappaletta, jotka vielä jaettu kukin neljään kappaleeseen.

EDIT: Löytyy myös New Sogang Korean ja New Ganada Korean, mutten näe niitä välttämättä ihan ensimmäisiksi kirjoiksi parhaana. New Sogang Korean ei iha ehkä ole niin tarkoitettu itseopiskelua varten. Ja taas New Ganada Korean kanssa on vain jotenkin vaikea päästä alkuun. Opettaa vähän kerralla (kappaleita paljon). Mutta sitten taas sanasto jotenki ehkä tökkii. Tiedä sitten. En ole hirveästi vielä tutustunut ko. kirjoihin.
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja mariwae » 07.07.2011 00:51

Kiitos ehdotuksista! Itsekin olen Elementary Koreania harkinnut mutta vaikka kirjasta on paljon kehuvia arvosteluja niin olen kuullu myös paljon huonoja puolia. Tutustun kirjoihin vielä enemmän kun palaan mökkireissulta mutta äkkiseltään muistelisin että Yonsei Koreaniakin olen jossain vaiheessa tutkinut. Lupaavalta vaikuttava kirja, mutta ei kai mielestäni sisältänyt vastauksia? No, kaikkea ei voi saada :D Practical Koreaniin tutustun vielä myöhemmin. Eniten kiinnostunut olen Integrated Koreanista ja Yonsei Koreanista tähän mennessä, jatkan tutkimista vielä (hitusen vielä vaivaa vastauksien puuttuminen) :) Mutta jos kahteen edellä mainittuun päädyn, niin osaako kukaan kertoa kumpi miellytti teitä enemmän?
mariwae

ViestiKirjoittaja Yufina » 08.07.2011 13:29

No Yonsei Korean 1 on sen verran harvinaisempi yleensäkin länsimaissa, koska sitä ei saa edes mistään kunnolla muuta kuin koreasta. Itsellä kyllä on kovat odotukset Yonsei Korean 1 johka sen jo ensi viikolla saisin. Sen on pakko olla laadukas, kun sitä kerran kaytetään yhdessä korean parhaimmassa yliopistossa. Joten ei tuon Yonsein Korean kanssa ainakaan metsään voi mennä, vaikka se ei olisikaan itselle täysin sopiva. Kyllä sitä silti varmasti pystyy hyödyntämään. Ja aina parempi kun ei vain käytä yhtä kirjaa =] Itse en Integrated Koreanista niin kovin tykkää, vaikka ei sekään varmasti huonokaan vaihtoehto ole.

Vastausten puute on aina vähän hankalaa, mutta aina voi esim täältä tulla kysymään, jos tulee jokin ylitsepääsemätön kohta.
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja Silja » 08.07.2011 17:59

Yufina kirjoitti:Sen on pakko olla laadukas, kun sitä kerran kaytetään yhdessä korean parhaimmassa yliopistossa.
Ei vaan, ennemminkin se on laadittu ja kustannettu Yonsein yliopistossa ja totta kai he käyttävät omaa kirjaansa omilla kursseillaan! ;) Sehän olisi tyhmää käyttää kilpailevan yliopiston kirjasarjaa, menisi hyvät tulot sivu suun + usein kurssin opettaja saattaa olla joku kirjan laatijoista... Jokaisella Korean yhtään isommalla kielikursseja ulkomaalaisille tarjoavalla yliopistolla on siis järestään omat kirjasarjansa, joita käytetään kyseisen yliopiston kursseilla. Näitä ovat esim. jo mainittu Yonsei, Soulin yliopisto, Ehwa...

Noissa yliopiston julkaisemissa kirjoissa on aina se ongelma, että ne on tosiaan tarkoitettu ko. yliopisto tarjoamien kielikurssien oheismateriaaliksi eli käytettäväksi yhdessä luokassa tapahtuvan opetuksen kanssa. Sen takia ne eivät aina sovi itseopiskeluun (= ilman pohjatietoja ja mahdollisuutta etsiä lisätietoa vaikka netistä tai kysyä natiiveilta puhujilta). Tässä saattaa olla takana se ajattelu, että kohderyhmä on tosiaan niitä yliopiston kielikursseja käyvät henkilöt tai muut (ulkomaiset) yliopistot, joissa opetetaan koreaa, no siis joka tapauksessa lähtökohtana on se, että opiskelijalla on opettaja tukenaan opiskeluissa. Jos joku asia on hankala selittää ja sen setvimiseen pitäisi käyttää 10 sivua kirjasta, on se helpompi kertoa kursiivisesti kirjassa ja jättää loput opettajan varaan. Esimerkeille ei tarvitse uhrata niin paljon aikaa kun opettaja voi tarjota lisää esimerkkejä kurssila jne.

Onkohan tuo mainistemasi Yonsei Korean uudistettu painos tuosta minun jo aikaisemmin mainisemastani kirjasarjasta vai onkohan kyseessä ihan uusi sarja? Yonseilla on näitä sarjoja useampia, joten voi olla ihan hyvin kyse kokonaan uudestakin sarjasta. Nämä minun kirjani ovat vajaat 300-sivuisia kukin eli aika paljon on tullut uudistusta, jos kyse on samoista kirjoista. Varmasti hyvä kirjasarja tuokin.

Tilasin muuten tästä vanhemmasta Yonsein sarjasta loputkin 3 kirjaa, koska havaitsin tämän loppujen lopuksi aikasta hyväksi. Kirjat 4-6 on kirjoitettu kokonaan koreaksi, jänskättää vähän ymmärränkö mitään! Hjälp! Pystyn tosin jo käyttelemään korea-korea -sanakirjaakin jo melko kivuttomasti, joten eiköhän tällainen helpompikin koreankielinen selitys aukene. Sanastoa pitäisi saada vaan lisää ja paljon, kielioppi on paremmin hallussa.

Mariwaelle vielä vinkiksi sellainen, että osta nimenomaan kirjasarja eli sellainen kirja, josta tulee järkevä jatkumo kirjasta toiseen. Korealaisilla tuntuu olevan taipumusta tehdä kuusi-osaisia sarjoja, mutta vaihtelua löytyy kahdesta kymmeneen. Osta vaikka alkuun sarjan pari ensimmäistä osaa ja jos tuntuu siltä, että tykkäät, niin tilaa loputkin. Jos ei sitten olekaan mieleinen kirja, niin ei ole niin suuri menetys jos omistaa sarjasta vain ensimmäisen ja toisen kirjan. Jos ei tuhri kirjojaan, niin sitten voi pistää kirjat vaikka netissä kiertoon ja hyvinpidetyistä kirjoista pääsee varmasti eroon.
Silja
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Korean kieli - 한국어