Kirjafriikki iskee! Erilaisten japanin kieleen liittyvien kirjojen kokoelmani on jo alkanut kasvaa sen verran suureksi, että korean kieleen liittyvät kirjat tuovat ihan hyvää vaihtelua tuohon alati suurenevaan kasaan... Tähän triidiin siis kaikki korean oppi-/kielioppikirjoihin liittyvä keskustelu, arvostelut, kyselyt jne.
Totesin pari päivää sen jälkeen kun aloin koreaa opettelemaan, ettei netin kielen oppimiseen liittyvä materiaali riitä mitenkään ja että tarvitsen jonkinlaisen johdonmukaisen tavan opiskella. Ryhdyin sitten tutkimaan, että minkälaisia korean oppikirjoja olisi tarjolla. Kriteerinä oli se, että kirjan pitää ensinnäkin soveltua itseopiskeluun. Toisekseen halusin, että voin käyttää samaa kirjasarjaa mahdollisimman pitkälle opinnoissani. Kolmanneksi halusin, että kirjaan pitää liittyä jonkinsortin äänimateriaalia. Eri vaihtoehtoja vertailtuani päädyin Integrated Korean -sarjaan, jossa kaikki nuo ominaisuudet yhdistyvät.
Kirjasarja on kuusiosainen, siihen kuuluu kaksi aloittelijatason kirjaa, kaksi keskitason kirjaa, yksi edistyneen keskitason kirja ja yksi edistyneen tason kirja. Sarjaa ei ole mitenkään erityisesti suunnattu itseopiskeluun vaan opettajan kanssa läpikäytäväksi, lisäksi useissa harjoituksissa oletetaan, että on olemassa luokkakavereita, joiden kanssa treenata... Mutta jos on yhtään intoa opiskella itsekseen ja osaa ottaa mieltä askarruttavista jutuista muita reittejä pitkin selvää, niin tämä kirja soveltuu myös kotona yksin käytettäväksi. Kirjojen (ainakin kahden ensimmäisen) oppikappaleet koostuvat tekstiosasta, sanastosta, kulttuuriosasta, kielioppiosasta ja tehtäväosasta. Myös jokaisen kielioppiosuuden jälkeen tulee jonkinsortin tehtäviä juuri käsitellystä aiheesta. Kirjoihin on myös ostettavissa tehtäväkirja (minulla on aloittelija I -tehtäväkirja, mutta en ole siihen juurikaan ehtinyt vielä tutustua). Sitten ne audiot: kirjojen kappaleet, sanastot ym. löytyypi ladattavaksi
täältä (vaatii RealPlayerin). Eli ilmaisesta touhusta on kyse ja tuosta nostan erityisesti hattua tekijöille. Jostain luin, että nuo äänimatskut olisi tarjolla vain parista ensimmäisestä kirjasta, mutta kyllä minä ainakin saan kuunneltua tuolta viimeisen kirjan viimeisen kappaleen ihan ongelmitta... Yllättäen olen ainakin toistaiseksi ollut jopa ihan kohtuullisen tyytyväinen kirjan kielioppiselityksiin: ne ovat selkeitä ja jopa kohtuullisen yksityiskohtaisia (kun minä haluan tietää kaikein ja heti!).
//edit. Löytyyhän ne audiot ainakin kuudesta ensimmäisestä kirjasta myös mp3-muodossa,
kas täältä. Linkistä kiitos nimettömänä pysyneelle vierailijalle!
Tällaisia ajatuksia siis tällä hetkellä kun olen kohta käynyt ensimmäisen kirjan kokonaan läpi (paitsi etten ole tehnyt työkirjan tehtäviä). Tekisi mieli siirtyä heti tuohon aloittelija II -kirjaan, mutta nyt pitäisi oikeasti
opetella, painaa mieleen ja oppia käyttämään noita asioita, jotka tuossa ensimmäisessä kirjassa opetetaan... Sanasto on vielä ihan hukassa, jotain on sentäs tarttunut mieleen. :) Sarjan kolmannen kirjan laitoin juuri männä viikonloppuna tilaukseen, niin eipä pääse loppumaan kirjat kesken.
Oikeastaan se, mikä kirvoitti minut aloittamaan tämän keskustelun, saapui tänään postissa. Tilasin tuossa viime viikolla nimittäin vähän kielioppikirjoja... Toisin sanoen viisi... :D Seuraavat kirjat saapuivat tänään: Korean Grammar for International Learners, How Koreans talk (idiomeja, sanontoja ja muita ilmaisuja) ja Roadmap to Korean. Itse asiassa olin tilaamassa vain tuota ensimmäistä, mutta kun nuo kaksi muuta olivat niin halpoja, oli pakko tilata, ja ettei postikulut tuntuneet niin pahoilta. Ja aika uskomattomalla vauhdilla muuten tulivat nuo kirjat Koreasta, oli ihan pakko tarkistaa milloin tilausvahvistus on tullut ja kyllä, 28.10. saapunut viesti löytyy sähköpostista, jossa sanotaan, että kirjat pistetään tänään illalla postiin.
Lisäksi saapuvaksi odotellaan kirjoja 文法から学べる韓国語 ja しっかり身につく韓国語トレーニングブック, mutta Amazonilla nyt aina kestää... (Ja ettei pelkäksi koreaksi mene tämä minun opiskeluni, niin tasapuolisuuden nimissä tilasin myös kirjat 私家版 日本語文法 (新潮文庫) ja 日本語の文法. Toisaalta, jos kerran opiskelen koreaa japanin kielisestä kirjasta, niin eiköhän tuossa sivussa opi vähän japaniakin...)
Mutta noista muista kirjoista lisää jahka olen saanut niihin paremmin tutustuttua (ja olen ehkä joskus kuukauden päästä saanut ne käsiini).
Mites muut? Onko antaa jotain hyviä kirjasuosituksia tai osaatteko sanoa mihin kirjoihin ei kannata missään nimessä rahojaan tuhlata?