Sunnuntai-illan valaistuminen: ida kuuluukin sanaluokkaan...

Keskustelua korean kielestä: kielioppi, sanasto, kirjoittaminen ja kaikki muu kieleen liittyvä kuuluvat tähän foorumiin.

Sunnuntai-illan valaistuminen: ida kuuluukin sanaluokkaan...

ViestiKirjoittaja Silja » 08.02.2009 21:52

... partikkelit! Kyllä vain, uskokaa pois!

Tuossa syynäilin Korean Yahoo!-sanakirjaa ja huvikseni etsiskelin kaiken maailman sanoja. Jostain syystä hain sanaa 이다 ja sattuipa silmään sellainen mielenkiintoinen seikka, että ko. sana ryhmitellään kuuluvaksi 조사. Japaniksi tätä kyseistä partikkelia kutsutaan nimellä 叙述格助詞 ja suomennettuna se voisi olla jotain tyyliin "kuvaileva sijapartikkeli".

Mitäs sillä sitten on väliä mihin sanaluokkaan 이다 kuuluu? No eipä sillä väliä olekaan, mutta minulle tästä tuli aikamoinen ahaa-elämys. Olen ihan alusta asti esimerkiksi ihmetellyt miksi 이다 kirjoitetaan suoraan kiinni substantiiviin ja tässäpä selitys: se on partikkeli ja kuten kaikki muutkin partikkelit, se liitetään suoraan substantiivin perään.

Toinen minulle iso juttu tässä oli se, että esimerkiksi adjektiivin/verbin vartaloon liitettävä pääte -지 onkin oikeasti partikkeli 이지, joka on ylläripylläri, yksi 이다:n muodoista. Oikeastaan tuosta tämä koko juttu saikin alkunsa: halusin selventää itselleni mihin perustuu kielteinen muoto ~지 않다. Minä kun en suostu hyväksymään sitä että "no niin nyt vaan sanotaan, ota tai jätä". Yahoon japani-korea -sanakirja kertoo partikkelista 이지 seuraavaa:
이지
1. Konsonanttiloppuisten taipumattomien sanojen (ie. substantiiveihin) loppuun liitettävä kuvaileva partikkeli (vokaaliloppuisten perässä ‘이’ jätetään pois). Kahta toisistaan eroavaa asiaa vertaillessa ensimmäistä asiaa oikeana pitävä ja ja sille huomiota antava liittomuodossa oleva kuvaileva partikkeli: on x eikä y, on x ja ei ole y.
고래는 포유 동물~ 물고기가 아니다. - Valas on nisäkäs eikä kala.
수박이 채소지 과일이냐? - Eiköhän ole niin, että vesimeloni on vihannes eikä heldelmä.
2. Tiettyyn asiaan jossain määrin tunnetta sekoittava ja sanottavan merkitystä painottava predikaattimuodossa oleva kuvaileva partikkeli. ~ näin on, eikö!
(Nyt jätän tuon 2. kohdan huomiotta). Toisin sanoen tuossa on kaava "[substantiivi1](이)지 [substantiivi2] [kielteinen muoto]". Verbin/adjektiivin vartalothan (eli AV-vartalot) eivät ole varsinaisesti substantiiveja, mutta olen huomannut niillä olevan aika paljon substantiivimaisia ominaisuuksia. Tästä syystä 지 voidaan siis liittää AV-vartaloon.

Sana 않다 on taas lyhennys ilmaisusta "아니하다", joka tarkoittaa siis "ei tehdä" (ja myös "ei olla", koska 하다:lla on aika monessa yhteydessä myös ollamainen merkitys). 아니:han on taas puolestaan adverbi, josta usein käytetään lyhennettä 안. Ja siihenhän voi tietysti liittää perään kohteliaisuus partikkeliin 요, jolloin saadaan tälläkin foorumilla (ainakin minua! :) ) paljon puhuttanut 아니요.

Eksyinpäs taas asiasta... Tuloksena siis on rakenne "[AV-vartalo]지 않다", joka on aika vaikea suomentaa "suoraan", mutta se on jotain tyyliin "on [AV-vartalo] eikä ei ole". Nyt täytyy kyllä myöntää, etten oikein näe ajatusta siinä miten tuosta päästään ideaan "[AV-vartalo] ei ole", mutta tämän verran voin (ainakin toistaiseksi) hyväksyä annettuna totuutena jota ei käy kyseenalaistaminen. Voisikohan tuossa olla jotain sellaista taustalla, että tuossa ei vertaillakaan mitään (koska siinä ei ole toista vertailtavaa (=substantiivi2) lainkaan) vaan ainoastaan korostetaan ja tuodaan esille ensimmäistä asiaa (=AV-vartalo), josta sitten todetaan, että ei sitä ole... En osaa sanoa.

Näettekös nyt miten tärkeää on tietää että 이다 on partikkeli! ;D

Heh, nyt tuli kyllä niin sekava tajunnanvirrassa eteenpäin lilluva viesti, että tajuaakohan tästä kukaan yhtään mitään? No, onpahan itseäni varten tässä muistissa jos ei muuta...

P.S. Sain tänään vihdoinkin päivitettyä Korean kieli -sivuja. Nyt olisi uutta kielioppia tarjolla: Adjektiivit ja verbit predikaatteina. Käykäähän lukemassa ja kommentoikaa.
Silja
Ylläpitäjä

Paluu Korean kieli - 한국어