[Ruoka] Kimchi

Tällä foorumilla voit keskustella Korean kulttuurista.

[Ruoka] Kimchi

ViestiKirjoittaja Chiko » 04.10.2008 15:20

Näin erään ohjelman televisiosta, jossa kerrottiin kimchistä ja miten sitä tehdään. Koko prosessi oli AIKAS monimutkainen, ja kysynkin nyt, onko mitään yksinkertaisia ohjeita kimchin valmistukseen?
Chiko

ViestiKirjoittaja Yufina » 04.10.2008 16:21

Vaikutta herkulliselta ^^

Täällä lisä muillekin, jotka eivä tiedä mikä kimchi on http://fi.wikipedia.org/wiki/Kimchi

Itsekin haluaisn tietää, miten tuota ruokaa oikeen tehdään. Jos sen tekeminen ei mikään mahdottomuus ole, niin voisi itsekin yrittää tehdä.

EDIT: Löytyipä youtubesta video, miten tuo tehdään. Tosin hieman sekava video tosin :/

http://www.youtube.com/watch?v=MbBHHbFn5p4
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja Seitikki » 04.10.2008 17:20

Mulla sattuu olemaan Suuri aasialainen keittokirja ja kyseisessä jättimäisessä opuksessa on kimchin resepti. En ole sitä vielä jaksanut kokeilla, koska tosiaan tässäkin sanotaan että valmistelut 9 päivää jne.. Nyt on kiire enkä ehdi ohjetta tähän näpytellä, mutta jos kysyntää on niin voin käydä myöhemmin kirjoittamassa reseptin tänne.

On tosin muutenkin ihan huippukirja, lainatkaa kirjastosta/ostakaa ihmeessä omaksi jos yhtään kiinnostusta on aasialaiseen ruokaan.
Seitikki

ViestiKirjoittaja Silja » 04.10.2008 17:48

Tällainen suomenkielinen kimchi-resepti löytyi googlettamalla, oikeellisuudesta en osaa sanoa yhtään mitään. Toisesta lähteestä luin, että alussa kun kiinankaali suolataan, niin sen pitää antaa seisoa 12 tuntia huoneenlämmössä, ei paria hassua tuntia kuten tuossa reseptissä sanotaan... (eli siis täältä kun vähän rullailet alas päin, niin löytyy aika suurpiirteiset valmistusohjeet) Eli omalla vastuulla vaan kokeilemaan!

Ja sitten voitkin käydä ostamassa oman jääkaapin kimchillesi, niin kuin korealaiset vallan! :D Aika ytpäkkä haju tuosta taitaa lähteä kun käyminen alkaa ja esimerkiksi maidot ja muut herkästi hajuja ja makuja nappavat tuotteet ovat entisiä sen jälkeen (jollei sitten tykkää kimchin makuisesta maidosta...).

Kaikista helpoimmalla pääset kun marssit johonkin "etniseen" ruokakauppaan ja ostat sieltä purkissa (tosin maku ei ole taattu!).
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alantin » 04.10.2008 18:05

Hmm.. Mulle tulee nattoo mieleen. :shock:

Suuri aasialainen keittokirja kuulostaa hyvältä!
Kiitoksia vinkistä! :D
少年よ、大志を抱け。この老人のように。
・ウィリアム・スミス・クラーク
alantin

ViestiKirjoittaja Silja » 05.10.2008 14:00

alantin kirjoitti:Hmm.. Mulle tulee nattoo mieleen. :shock:
Vähän eri tyyppiset jutut kuitenkin kyseessä: Kimchin tapauksessa maitohappokäyminen ja nattoun tapauksessa käytetään bakteereja käyttämisessä (eli mädättämisessä...). Eli nattoun tapauksessa viedään käsittääkseni vähän pidemmälle tuo "pilaantuminen".

Lisää linkkejä Kimchi Finland -blogiin: Kimchin perusteet I ja Kimchin perusteet II.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja hyperconjugated » 05.10.2008 14:22

Hmmm, alkoi kiinnostaa kimchi. En tiedä kehtaisko valmistaa kun pitää jakaa asunnon jääkaappi kahden muun asukkaan kanssa... Voikohan tuon mössön sulkea johonki ilmatiiviiseen kelmuun tjsp.

btw
http://www.youtube.com/watch?v=MbBHHbFn5p4
^varmasti keharein video minkä oon nähnyt aikoihin. Tai sitten alan jo liian vanha tälläiseen.
hyperconjugated

ViestiKirjoittaja Silja » 02.11.2008 16:35

Kävin tuossa juuri Vii voanissa ostostelemassa. Ostin kaikki mahdolliset kyseisessä puodissa myytävät valmiskimchit eli kolmea eri sorttia. Kaksi näistä on kylmäkaappitavaraa, yksi säilykepurkissa. Muistaakseni olen joskus kyllä nähnyt tuolla vielä neljättäkin laatua, mutta nyt ei sattunut silmään... Lisäksi olisi tarkoitus hakea Korea housesta joku ilta annos kimchiä. Tämän jälkeen voinkin järkätä "suuren" suomalaisen kimchi-testin. Arvosteluasteikko on seuraava (parhaasta huonoimpaan):

Tosinaam!
Naam!
Keskinaam
Hmmm...
Hyi!

Ostin myös jotain ihme aloeverajuomaa, joka maistuu samalta kuin yksi minun hajuveteni haisee... Mielenkiintoista. Kyllä tätäkin hädissään juo. Annan arvosanan keskinaam.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 02.11.2008 18:42

Mikä on vii voan?
ミ☆ミ☆ミ☆
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Silja » 02.11.2008 19:10

Belorfyn kirjoitti:Mikä on vii voan?

Se on tuossa Hämeentiellä oleva aasialainen ruokakauppa. (Ja on muuten myös sunnuntaisin auki klo 12-18, vaikka noilla sivuilla ei sitä kerrotakaan)
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja LauraLee » 09.11.2008 22:27

Kävin eilen Vii Voanissa katselemassa ja löysin kanssa kimchiä, jota heti koitin. Ekan kerran söin kimchiä just Korea Housessa ja sillon se tuntu tosi tuliselta, sen jälkeen siihen on jo tottunut ja hyvää on. Luulis että tekevät Korea Housessa kimchinsä itse. Itse en ole siihen ryhtynyt, koska vois kämppä sen jälkeen haiskahtaa.

Mutta sitä Vii Voanista löytämääni jääkaapissa säilytettävää kimchiä tosiaan jo koitin, ja se oli ihan jees. Ei ihan samanverosta kun Korea Housessa tai Nykissä korealaisessa ravintolassa maistamani, mut kyllä se ihan kimchiltä maistu. Oletko Silja jo suuren kimchi-testin tehnyt?
LauraLee

ViestiKirjoittaja Silja » 12.11.2008 20:13

LauraLee kirjoitti:Oletko Silja jo suuren kimchi-testin tehnyt?
En ole vielä ehtinyt. Ajattelin mennä perjantain korean tunnin jälkeen hakemaan Korea housesta kimchiä (ja ehkä samalla syömään sinne), että pääsen sitten viikonloppuna aloittamaan testailua.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja LauraLee » 17.11.2008 18:14

Mä olen nyt ihan riippuvainen tosta kimchistä. Kokeilin tänään paistettua riisiä ja kimchiä (Kimchi Bokumbab). Se on oikeen oivallinen ruoka, kun jääkaapissa on ylimääräistä riisiä (ja kimchiä tietenkin, kuten kaikilla korealaisilla). Oli oikeen helppoa ja hyvää.

Paistettua riisiä ja kimchiä
keitettyä riisiä
kimchiä ja lientä
tonnikalaa purkissa
1/4 sipulia
öljyä
suolaa ja pippuria
sekä kaksi paistettua munaa

Ensin pilkottu sipuli pannulle öljyyn paistumaan, jonka jälkeen pannuun lisätään tonnikala ja pieneksi pilkottu kimchi. Tämän jälkeen lisätään riisi ja lopuksi kimchin lientä oman maun mukaan (se kun on aika tulista). Maustetaan suolalla ja pippurilla. Paistetut munat voi heittää annoksen päälle. Ja sitten vaan syömään.
LauraLee

ViestiKirjoittaja hyperconjugated » 25.01.2009 23:05

Silja kirjoitti:Se on tuossa Hämeentiellä oleva aasialainen ruokakauppa. (Ja on muuten myös sunnuntaisin auki klo 12-18, vaikka noilla sivuilla ei sitä kerrotakaan)

<RRRRÖYH!>
Oli muuten hyvää kimchiä mitä tuolta ostin. Sopisi kesän grilliherkkujen lisukkeeksi mainiosti.
hyperconjugated

ViestiKirjoittaja Silja » 04.03.2009 20:34

Laitoin muuten eilen ensimmäiset omatekoiset kimchit tulille. Saa nähdä miten käy. Ainakin tuoksun perusteella tuolla kaapissa muhii ihan oikean sorttista tavaraa. :) Jos hyvin käy, niin kyllä tästä tapa tulee, harvinaisen helposti tulee kimchiin nykyään himo.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Yufina » 05.03.2009 12:58

Silja kirjoitti:Laitoin muuten eilen ensimmäiset omatekoiset kimchit tulille. Saa nähdä miten käy. Ainakin tuoksun perusteella tuolla kaapissa muhii ihan oikean sorttista tavaraa. :) Jos hyvin käy, niin kyllä tästä tapa tulee, harvinaisen helposti tulee kimchiin nykyään himo.

Mitä ohjeita noiden tekemiseen käytit? Entä onkos tuo helppo tehdä? Ja saako kaikki tarvittava materiaali ihan peruskaupasta vai joutuuko niitä oikein metsästämään jostain? Tekisi itsekin mieli tehdä kimchiä.
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 27.10.2009 20:16

Ajattelin kokeilla kimchin tekoa, kun vaikuttaa ihan kätevältä ruoalta.
Onkos kellään kimchiä kokkailevalla mitään uutta tietoa? Jos on useaan kertaan tullut tehtyä, niin ehkä on jotain vinkkiä? Reseptivinkkejä otetaan vastaan.
Oletteko valmistaneet jääkaapissa vai huoneenlämmössä? Jossain mainittiin, että huoneenlämmössä voisi valmistua vikkelästi, mutta sekään ei ollut edes omakohtaista tietoa.
ミ☆ミ☆ミ☆
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja juholius » 07.07.2010 16:50

Toinen kimchisatsini lähti eilen muhimaan :)
Ensimmäinen oli aika onnistunut, vaikka mausteiden tasapaino ei mielestäni ollut oikea. Tällä kertaa tein oikein kunnollisen tahnan mukaillen hiukan tätä ohjetta.

Olen rakastunut korealaiseen keittiöön, ruoka on omasta mielestäni vaihtelevampaa ja maistuvampaa kuin japanilainen... En sitten tiedä että onko kyseessä vain oma kuvitelmani tuo vaihtelevaisuus...
juholius

ViestiKirjoittaja Kohta » 25.09.2010 18:31

Itse olen syönyt vain Japanissa kimchiä, joten en maun autenttisuuteen osaa kommentoida. Ekaksi vähän vierastin makua, mutta nopeastipa siihen tottui ja tykästyi. Korealainen keittiö on jotenkin kauhean mielenkiintoisen oloinen.. jotenki enemmän "aasialainen" tunne tulee siitä kuin japanikeittiöstä.
Kohta

Re: [Ruoka] Kimchi

ViestiKirjoittaja elovenapoika » 28.03.2011 12:35

Kimchi on muuten ainoa korealainen ruoka, jonka tiedän. Ja tuskin olen ainoa. Voisi jopa kuvitella, että suurin osa ei ole siitäkään koskaan kuullut. Aasialaisista japanilainen ja kiinalainen ruoka ovat Suomessa paljon tunnetumpia.

//Poistettu asiaanliittymätön linkki... -Silja
elovenapoika

ViestiKirjoittaja Vierailija » 04.04.2012 20:33

Hei vaan!

Opiskelin tuossa vuosi sitten jonkun aikaa Koreassa ja oon tehny aika paljon kimchiä Koreasta palattuani. Pelko pois, se on helppoa puuhaa. Puuhaa osittain helpottaa se, että oon vegaani ja jätän suosiolla kaikki merenelävät käyttämättä. Koreassa semmosesta hippeilystä ei oo kuultukaan, mutta suoraan sanottuna en oo huomannu merkittävää makueroa itse tekemäni kimchin ja tavallisen korealaisessa ravintolassa syömäni kimchin välillä. Ainoa merkittävä ero on siinä, että vegaanikimchi ei haise niin järkyttävän pahalle. Sellainen "oikea" kimchi haisee huoneenlämpöisenä voimakkaasti viemäriltä. Tai no, jos ootte hapansilakoihn törmänneet, niin haju on sama.

Mulla ei oo kovin tarkkaa ohjetta kimchin tekoon, se on niin satsista kiinni, mutta kerron tässä vähän suuntaviivoja.

Tarvikkeet:
kiinankaalia (määrä riippuu siitä paljonko kimchiä ajattelit tehdä)
suolaa
riisijauhoa (찹쌀 가루), mutta koska löydän sitä aika harvoin, käytän yleensä ihan tavallisia puolikarkeita vehnäjauhoja
sokeria
soijakastiketta
valkosipulia
inkivääriä
punapippurijauhetta (고추가루), jota saa aasiakaupoista. joskus käytän myös punapippuritahnaa (고추장) tai pippurin ja tahnan sekoitusta.
purjoa, kevätsipulia, porkkanaa, retikkaa, mitä nyt sattuu löytymään ja huvittaa laittaa

Valmistaminen:
-Poista kaaleista huonot lehdet ja kovat ytimet jos sellaisia on. Pilko kaali suuhun sopiviksi, mutta suurehkoiksi paloiksi (korealaiset kotiäidit tekee kimchin puolikkaista kaaleista, mutta imho kaali on helpompi leikata tuoreena, käyttää kimchiksi ja lusikoida suoraan käyttöön sitten, eikä leikkoa sitä limaista kaalia myöhemmin). Liota kaalinpaloja kylmässä vedessä jonkin aikaa ja siivilöi sitten vesi pois.
-Laita kaalinpaloja kerroksittain riittävän suureen astiaan (riittävän suuri on siis niin suuri, että kaikki kaalit sinne mukavasti mahtuvat ja niitä voi siellä huoletta kaksin käsin sekoittaa). Ripottele kerrosten väliin aika reilusti suolaa. Sekoita kaksin käsin (voit käyttää kumihanskoja) ja anna olla puoli tuntia. Sekoita uudelleen. Odota puoli tuntia, sekoita ja odota vielä puoli tuntia. Huuhtele huolellisesti ylimääräinen suola pois. Kaali on tässä vaiheessa pehmeää ja aika todella suolaista. Jos tuntuu liian suolaiselta, liota hetki runsaassa kylmässä vedessä.
-Viimeisen puolen tunnin lopulla keitä riisijauhoista/vehnäjauhoista ja vedestä suurus. 1:6 suhde (jauhoja nesteeseen) lienee hyvä. nelisen desiä nestettä riittää hyvin kohtalaiseen kimchierään. Kohtalaisella tarkoitan paria kiloa. Sekoita jauhot kylmään nesteeseen tasaisesti ja keitä noin viitisen minuuttia. Lisää sokeria (2-3 rkl) ja kiehauta vielä. Siirrä hieman isompaan kulhoon ja anna jäähtyä.
-Sekoita suurukseen reilulla kädellä, maun mukaan soijakastiketta, hienonnettua valkosipulia, hienonnettua inkivääriä ja punapippuria. Punapippuria laitetaan sitten oikein urakalla. Itse laitan tuollaiseen neljän desin suurukseen yleensä ainakin pari desiä pippuria. Lisään yleensä vielä tässä vaiheessa vähän sokeria. Jos sulla on tehosekoitin, laita kaikki nuo aineet siihen ja vedä soseeksi.
-Suikaloi purjo, porkkanat, sipulit ja retikat tai mitä nyt ikinä laitatkaan, ja sekoita suurukseen.
-Vedä kumihanskat käteen ja sekoita tahna hyvin kiinankaalin joukkoon. Painele kaali kohtalaisen tiukasti kannelliseen muovirasiaan, sulje kansi ja jätä pöydälle muhimaan päiväksi tai pariksi (riippuu haluamastasi käymisasteesta, lämpötilasta ja monesta muusta jutusta). Käyminen on hyvällä mallilla, kun kimchistä erottuu nestettä ja haju on happamahko. Siirrä rasia jääkaappiin. Kolmen, neljän päivän päästä kimchi on valmista. Ellei maku ole mielestäsi tarpeeksi hapan, nosta vielä päiväksi pöydälle ja pidä taas jääkaapissa muutamia päiviä.

-Kimchi säilyy keskimäärin ikuisesti jääkaapissa, kunhan se ei ole turhan paljon tekemisissä hapen kanssa ja pääse kasvattamaan hometta pinnalleen. Maku paranee (voimistuu) ajan myötä. Korean maaseudulla sitä säilytettiin/säilytetään osittain maahan kaivetuissa valtavissa saviruukuissa ulkona.
-Itse otan yleensä kimchierästä osan pienempään rasiaan, jota pidän huoneenlämmössä jopa kolme päivää ja viilennän sitten jääkaapissa. Tästä voimakkaamasta kimchistä teen kimchijjigeä (김치찌개), eli kimchi-pataa.

Toivottavasti tästä on apua jollekulle^^

-L
Vierailija

ViestiKirjoittaja JPu » 07.04.2012 23:23

Kiitos! tämä kyllä täytyy testata, aiemmin en ola kokenut se olevan tarpeeksi helppoa, nyt ehkä uskallan testat, Kiitos!
T. Jari
槍 : 剣道 - 杖道 - 居合道
JPu

ViestiKirjoittaja saapsia » 05.03.2013 14:11

Joo, noita reseptejä riittää. Aikoinaan Japanissa rakastuin kimchiin ja vaikka korealaisesta ruokakaupasta usein ostin niin tajunta vasta räjähti kun maistoin pienessä baarissa "korealaisen äidin" reseptillä tehtyä.

Jos ei ole tuttu niin Maangchi on aivan huippu tyyppi ja varmasti löytyy erilaisia ohjeita hyvin selostettuna. http://www.youtube.com/user/Maangchi
Terveisiä Shanghain Kiinasta
saapsia

ViestiKirjoittaja NinahFox » 20.01.2014 08:58

moikka mä löysin tälläsen sivun, http://www.maangchi.com/recipe/easy-kimchi aattelin ite tehä ton ohjeen mukaan, mut vaan sit käytän suomalaisii aineksii mitä ny kaupasta löytyy, kuulema ruoholahden metroasemalle on avattu aasialainen market, itse en ole käynyt siellä viellä, sieltä saa kimchiä, ja mariankadulla on koreahouse ravintola jossa olen käynyt ja hyvää on ruokaki..
NinahFox

ViestiKirjoittaja JPu » 06.09.2015 19:09

Kiitokset teille ystävät, kokeiluni onnistui yli odotusten!

Näin tein (yksi reilun kokoinen kiinankaali):
-Poistin kaalista huonot lehdet ja kovat ytimet. Pilkoin kaalin suuhun sopiviksi ja huuhdoin.
-Laitoin kaalinpaloja kerroksittain työskentelyastiaan. Ripottelin kerrosten väliin aika reilusti suolaa. Sekoitin käsin ja haudutin puoli tuntia. Toistin ehkä 3-4 kertaa, en ole ihan varma :)
-En huuhdellut suolaa pois, vaan puristelin kaalista nesteen pois (tässä vaiheessa kaikki suola oli sulanut nesteseen ja osin imeytynyt kaaliin).
En lisännyt jauhoja, mutta lisäsin sokeria (2 rkl) kaalien päälle ja sekoitin käsin
-Lisäsin ja sekoitin joukkoon soijakastiketta, hienonnettua valkosipulia, hienonnettua inkivääriä ja chilijauhoa. Chiliä laitoin 4 ruokalusikallista ja jalopenoa musersin sekaan 2 teelusikallista.
-Suikaloin puolikkaan purjon, porkkanan, sipulin
-Painelin kaali-kasvisseoksen kohtalaisen tiukasti käymisastiaan ja lisäsin sen verran vettä, että ylimmät kaalit olivat vähän veden yläpuolella/rajalla
-jätin pöydälle muhimaan 2 päiväksi, sitten siirsin jääkaappiin. Kolmen päivän päästä kimchi oli valmista.

Huomioita
Varjoisa paikka keittiössä, auringonvalo ei välttämättä ole hyväksi.

Tärkeä huomio: Jos käymisastiasta ei pääse paine purkautumaan, räjähtää se pöydälle. Sekoitus alkaa oikeasti käymään ja muodostaa kaasua, kuplii näkyvästi. Itse valmistin kimchin lasipurkissa, jossa on kumitiiviste, mutta laitoin pahvin palan tiivisteen ja lasin väliin, että oli ihan pieni rako, mistä paine pääsi purkautumaan. Onneksi huomasin asian kun esimmäisenä aamuna avasin purkin, oli painetta jo melkoisesti illalla käyntiin laitetussa sekoituksessa.

Missään vaiheessa ei haissut pahalle, eikä pilaantuneelle, vaan raikkaalle ja omanlaiselle tuoksulle.

Maku oli aivan mahtava ja kimchi suussa rapeaa ja tuoreen oloista, vaikka happaneminen oli aika voimakasta.
Kiitos inspiraatiosta, tätä teen jatkossakin, luultavasti monta kertaa!
T. Jari
槍 : 剣道 - 杖道 - 居合道
JPu

Paluu Korean kulttuuri - 한국의 문화