Korealaiset elokuvat

Tällä foorumilla voit keskustella Korean kulttuurista.

Korealaiset elokuvat

ViestiKirjoittaja LauraLee » 28.10.2008 17:05

En olisi mikään leffafriikki, jos en aloittaisi keskustelua eteläkorealaisista leffoista. Suomessa tunnetaan varsinkin korealaiset toiminta- ja kauhu-leffat, joita löytyy videovuokraamoistakin jonkun verran. Mä en ole kovinkaan suuri kauhuleffojen fani, joten tiedän niistä vähemmän.

Itse tutustuin korealaiseen elokuvaan ulkomaillakin mainetta saavuttaneen Kim Ki-Dukin elokuvan Rautakolmonen tai Bin Jip (= tyhjä talo) kautta. Se on vieläkin suosikkini (ja kiipeää kaikkien aikojen parhaiden listalla sijalle kolme). Sen jälkeen olen nähnyt muitakin Kim Ki-Dukin elokuvia, joista mainittakoon Breath, Viisi vuodenaikaa ja Bad Guy. Kim ei ole kaikkein helpoin leffaohjaaja, ja elokuvat ovat pohdiskelevia ja aiheet vaikeita ja välillä jopa vastenmielisiä. Kimin elokuvissa puhutaan vähän, ja asioiden laidan tajuaa lähinnä eleistä ja sattumista. Esim. Bin Jibin päähenkilöistä toinen ei elokuvan aikana puhu lainkaan ja toinenkin vain kahden repliikin verran. Näin myös esim. Breath-elokuvassa, jonka miespääosa ei puhua pukahda. Kimin näkemyksen mukaan sanoittakin voidaan kommunikoida.

Toinen länsimaissa tunnettu ohjaaja on Park Chan-Wook, jonka Vengeance-trilogia ei paljon pyytele anteeksi väkivaltaa. Elokuvat sarjassa ovat Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy ja Sympathy for Lady Vengence. Jokaisessa elokuvassa väärin kohdeltu tai läheisensä menettänyt henkilö lähtee raivokkaalle kostoretkelle, jonka lopputulos on poikkeuksetta traaginen joko kostajalle itselleen tai tämän läheisille. Tai molemmille.

Mutta vaikka korealaisista leffoista tunnetaan täällä meillä päin vain ne action-leffat ja Kim Ki-Dukin kauniin traagiset tarinat, niin Korean elokuvateollisuus on melko monipuolista. Tosin täytyy myöntää, että korealaiset ovat melkoisia melodraaman ystäviä, ja usein romanttiset komediatkin voivat loppua kohti kääntyä tragedioiksi. Hyvä esimerkki korealaista romanttisesta komediasta on My Sassy Girl. Korealaisia leffoja on jonkin verran uudelleenfilmatisoitu myös Yhdysvalloissa, kuten esimerkiksi juuri My Sassy Girl.

Myös historialliset elokuvat ovat äärimmäisen suosittuja Koreassa. Sama näkyy myös televisiossa, jossa Sageuk-draamat (siis historialliset draamat) ovat niitä suosituimpia. Niin, korealaisesta televisiokulttuurista sen verran, että ne ovat äärimmäisen suosittuja niin Koreassa kuin muuallakin Aasiassa.

Suomessa löytyy jonkun verran korealaisia leffoja videovuokraamoissa, mutta ne ovat lähinnä toimintaa. Keveämpiä elokuvia, kuten esim. komedioita ei löydä oikein mistään, paitsi netistä. Korealaisia leffoja olen nähnyt leffateatterissa vain Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla. Tämänvuotisilla kävin katsomassa draaman Secret Sunshine ja viime vuonna draamakomedia I'm a Cyborg, but That's Okay ja jo aiemmin mainitun Breath-elokuvan.

Jos korealainen elokuva kiinnostaa, kannattaa tietoa etsiä mm. englanninkieliseltä HanCinema-sivustolta (www.hancinema.net), jossa on kattavaa tietoa niin elokuvista, ohjaajista kuin näyttelijöistäkin
LauraLee

ViestiKirjoittaja LauraLee » 09.11.2008 22:08

Katoin justiinsa eilen uudestaan Sympathy for Lady Vengeancen, ja tulin siihen tulokseen, että se on ehkä helpoin Park Chan-wookin kosto-trilogiasta. Oldboy on taas kolmesta leffasta kaikkein raain ja järkyttävin. Sympathy for Mr Vengeance -leffassa taas on jonkinlaista outoa huumoria järkyttävän aiheen takana. Huumoria löytyy toki myös Lady Vengeancessakin... En voi sanoa, mikä leffoista on paras, kun ne kaikki ovat kuitenkin aika erilaisia samasta teemasta huolimatta. Mutta Lady Vengeancesta on helpoin pitää.

Ai niin muuten. Luin justiinsa äskettäin leffauutisen, että Hollywood haluaa tehdä remaken Oldboysta (kuulemma Stephen Spielberg on kiinnostnut). En oikeen tykkää ideasta, sillä miksi pitää tehdä uusi versio leffasta, joka on jo valmiiksi hyvä. Mutta kun Amerikassa noi ulkomaankieliset elokuvat ei oikein jaksa menestyä... Opetelkaa lukemaan tekstityksiä, älkääkö pilatko kaikkea omilla versioillanne! Korealaisia leffoja on aiemminkin tehty uusiksi rapakon toisella puolella (Il Maresta tuli tylsä Lake House ja supersuosittu My Sassy Girl joutui Amerikoissa suoreaan DVD:lle). Kuten yksi dramabloggaaja niin osuvasti sanoi: "Why fix it, if it ain't broken!
LauraLee

ViestiKirjoittaja peggy » 13.01.2009 11:39

Tietääkö joku korealaisen kauhuleffan Pahan yhteys? Tykkäsin tosi paljon. No, se on yksi hyvistä mutta juoni vähän ontuu. Muita en juuri nyt muista..
peggy

ViestiKirjoittaja LauraLee » 21.09.2009 13:23

Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleilla on tänä vuonna kaksi korealaista leffaa, jos jotakuta kiinnostaa: Park Chan-wookin vampyyrileffa Thirst ja Kim Ji-woonin The Good, the Bad and the Weird. Molemmissa on pääosassa mainio Song Kang-ho. Thirstin ehdin nähdä jo lauantaina ja se oli todella hauska ja absurdi. Jos veri ja väkivalta saa kuitenkin heikoksi, niin ei kantsi mennä katsomaan. Tosin aivan yli vedetty komedia vei väkivallalta pahimman kärjen. Song Kang-ho on kyllä aivan mahtava ja monipuolinen näyttelijä. Mielenkiinnolla odotan myös toista leffaa, joka on ns. kimchi-western (hyvä nimitys). Aikaisempina vuosina R&A:ssa on ollut edustettuna joukko korealaisia leffoja. Viime vuonna Secret Sunshine (Song Kang-ho oli tässäkin leffassa). Edellisenä vuonna taas Breath ja I'm a Cyborg but That's Okay.
LauraLee

ViestiKirjoittaja Vierailija » 15.01.2010 17:17

Mä oon kauhuelokuvien ystävä ja erityisesti aasialaisten sellasten, joten on tullut katottua aika monta korealaistakin kauhu-/jännityselokuvaa. Mm. toi Pahan yhteys, mikä on mustakin tosi hyvä. Oon kattonut sen varmaan kymmenen kertaa enkä vieläkään tajua ihan kaikkea, mutta eipä oo ainakaan liian yksinkertanen :) Muita vastaavan tyylisiä, mitä oon kattonut on Wishing Stairs, Phone, Acacia, Into the Mirror, The Uninvited ja Nightmare. Oon nähnyt myös kauhukomedian Gwoemul (eng. nimellä Host), mikä on aika hupaisa :) Vaikka aasialaistenkin kauhuelokuvien välillä on enemmän tai vähemmän matkimista, niin onneks useimmissa on kuitenkin omanlainen tarina ja hyvä toteutus. Enemmän ärsyttää amerikkaiset uusintaversiot, mitkä on lähes suoraa matkimista. Ton Pahan yhteydenkin kotelossa lukee, että sen remake-oikeudet on myyty Hollywoodiin, en sitte tiedä onko ne jo tehnyt siitä oman version? Jos on, niin ei varmaan oo alkuperäsen tasonen... Muitakin kuin kauhuelokuvia oon nähnyt, mm. Viisi vuodenaikaa ja Shigan, mutta niitä on tullut katottua vähemmän.
Vierailija

ViestiKirjoittaja LauraLee » 04.03.2010 17:40

Joo, mä olen nähnyt Hostin kanssa ja se oli aikas hauska.

Hitsi, kun unohdin käydä vinkkaamassa täällä, että Teemalla olis tullut Kino Kaukossa maanantaisin monta viikkoo korealaisia leffoja. Joukossa paljon Kim Ki-dukin leffoja, joita en ite ole vielä edes nähnyt. Laitoin kaikki digiboksille nauhalle ja nyt oottelen aikaa, että ehtisin ne kattoa.
LauraLee

ViestiKirjoittaja Vierailija » 17.05.2010 11:28

Satuin kattomaan noita Yle Teeman Korea-elokuvia, en kylläkään kovin keskittyneesti kun eivät olleet aiheiltaan ihan minua kiinnostavia... Mutta parhaiten jäi mieleen Samaritan Girl/Samaria, mikä onkin juuri tuon Kim Ki-dukin elokuva. Aiheestaan huolimatta ei ollut liian paljasteleva ja loppu kuvasikin alun toisen päähenkilön ja isänsä (?) kanssakäymistä, mikä oli mielestäni kuvattu aika todenmukaisesti. Mieleen jäi tietysti myös Sympathy for Mr. Vengeance, joka on omalla karulla tavallaan vaikuttava.
Vierailija

ViestiKirjoittaja Vierailija » 08.10.2010 12:36

No nyt mulle selvis että Pahan yhteydestä on siis tehty amerikkalaisversio viime vuonna. (Nimellä The Uninvited, ei kannata sekottaa samannimiseen korealaiseen.) Katoin sen eikä se tosiaan alkuperästä voita mutta ei nyt ihan surkeekaan oo. Ja vasta nyt oon alkanut kunnolla tajuumaan mistä Pahan yhteydessäkin on kyse :) Mutta enpä viitti paljastaa kummastakaan mitään, jokainen voi katsoa itse. Tosta I'm a Cyborg but That's Okay, olis kiva tietää vähän tarkemmin millanen se on kun siinähän esiintyy Pahan yhteyden päähenkilön näyttelijä (Su-Jeong Lim). Oon vaan lukenut että se olis jonkunlaista romanttista komediaa mutta kyseinen laji ei kuulu omiin suosikkeihini... Mutta muuten elokuva vois kiinnostaa.
Vierailija

ViestiKirjoittaja tokimatsuri » 08.10.2010 16:51

-
Viimeksi muokannut tokimatsuri päivämäärä 13.11.2014 09:16, muokattu yhteensä 1 kerran
tokimatsuri

ViestiKirjoittaja nikotiini » 09.10.2010 06:46

Luultavasti ainut Korealainen leffa, jonka olen kattonut on tuo Oldboy. Aivan mahtavahan se on!
nikotiini

ViestiKirjoittaja yolyn » 18.10.2010 09:39

Korean Film Festival - Life & story
(28-29) Lokakuu,
SES Auditorium Kino K-13 - Kanavakatu 12, 00160 Helsinki

http://koreanmovie.dy.fi/
yolyn

ViestiKirjoittaja Torcha » 26.11.2010 22:52

Todella aktiivinen koreakuluttaja. Katellut sarjoja viimeaikoina..

He Who Can't Marry, My gf is a gumhino etc. jonossa 6 pitkää tv-sarjaa. Harmi vaan ku nuihin ei pääse kuin torrenttien kautta mutta on kyllä sen arvoista.

Leffajono on pidempi ku sarja.

En oikein tiedä mitä yritin sanoa mutta kovasti tykkään tuotannosta mitä saavat tuolla niemimaalla aikaan.

죠니
죠니
Torcha

ViestiKirjoittaja Vierailija » 30.11.2010 13:23

Katoin joku aika sitten I'm a Cyborg but That's OK (kiitos tokimatsurille suosituksesta joka lopulta johti tähän :) Täytyy sanoa että erikoinen leffa on ainakin kyseessä. Eikä onneksi sisällä liikaa imelyyttä josta en itse välitä. Kiinnostava siis mutta vaatii varmaan useamman katsomiskerran avautuakseen enemmän...

Omasta mielestäni korealaiset tuntuvat hallitsevan elokuvan teossa erityisesti draaman mikä on parhaita puolia myös monessa kauhu- ja muun lajin elokuvassa.
Vierailija

ViestiKirjoittaja tokimatsuri » 01.12.2010 18:28

-
Viimeksi muokannut tokimatsuri päivämäärä 13.11.2014 09:24, muokattu yhteensä 1 kerran
tokimatsuri

Re: Korealaiset elokuvat

ViestiKirjoittaja LauraLee » 14.09.2011 07:46

Helsingin Rakkautta ja anarkiaa -elokuvafestareilla (15.-25.9.2011) on tänä vuonna tarjolla useampikin korealainen elokuva. Hyviä arvosteluja ovat saaneet Lee Chang-dongin Poetry ja Kim Jee-woonin I Saw the Devil. Näistä jälkimmäistä ei kannata mennä katsomaan, jos väkivalta kammottaa. Kyseessä on korealaisten rakastama kostotarina. Poetry kertoo Mijasta, joka on menettämässä muistinsa. Näiden kahden leffan lisäksi festareilla nähdään sarjamurhaajatrileri The Unjust ja Kim Ki-dukin erakkomietiskely Arirang. Park Chan-wookilta on tarjolla iPhonella (!) tehty lyhytelokuva, joka ei ole saanut mitenkään hyviä arvosteluja. Itse menen katsomaan Poetryn, I Saw the Devilin ja The Unjustin. Korealaisissa leffoissa viehättää outo huumori, joka ei amerikkalaiseen huumoriin tottuneelle välttämättä avaudu (korealaiset rakastavat farssia ja vessahuumoria).

Viime vuonna kävin R&A:ssa katsomassa kaksi korealaista: The Housemaidin ja Motherin. Molemmat olivat hyviä, ja kivalla tavalla outoja. Huumori on välillä todella absurdia. Sitä edellisenä vuonna festarikävijöitä hauskuuttivat The Good, the Bad and the Weird ja Thirst. Näiden leffojen perusteella odotukset ovat kovat tänäkin vuonna. Ensi viikon aikana nähdään, miten käy.
LauraLee

ViestiKirjoittaja LauraLee » 10.11.2011 09:57

I Saw the Devil oli todella hyvä, mutta todella raaka. On se kumma, miten elokuvaan on onnistuttu ujuttamaan komediaakin. The Unjust oli samaten raaka, mutta hauska. Poetry oli tästä mun näkemästä kolmikosta paras. Traaginen ja kepeä samaan aikaan. Pääosassa nähty Yoon Jeong-Hee on aivan mainio. Kaiken kaikkiaan Poetry on täysi vastakohta kahdelle muulle leffalle, vaikka senkin taustalla väijyy väkivalta.
LauraLee

ViestiKirjoittaja Mia1 » 15.10.2015 14:13

Korealaiset elokuvat on loputtoman kiinnostavia, koska pidän aasialaisten elokuvien tunnelmasta. Rautakolmonen eli 빈집 on hyvä. Kauhugenrestä Pahan yhteys ja Wishing Stairs on tietty nähty. Phonea katselin jo k-15 ikärajaan nähden alaikäisenä mutta huono kauhuelokuva se muutenkin oli. Yleisesti ottaen on tullut nähtyä kaikki Suomeen levitetyt suosituimmat elokuvat, joita olen katsellut huimat määrät vuosien saatossa! Ainoastaan I'm a cyborg but that's ok oli liian outo pala minulle. Omistin kerran VHS-elokuvana korealaisen rikosdraamatrillerin mutta sen tunnelma ja juoni oli niin masentava ja ahdistava että annoin sen pois. Korealaiset leffat on saanu mainetta raakuudellaan.
Aktivoitunut.
Mia1

Paluu Korean kulttuuri - 한국의 문화